Pentru Scoala
Horoscopul zilei
                Leu
(23 Iulie - 22 August)
Chiar daca totul pare perfect pentru tine, fii mai atent/a la alimentatie. Chiar asa! De cand n-ai mai facut miscare pentru a-ti imbunatati conditia fizica?
› vrei zodia taCultura generala
O lacusta are 5 ochi. Doi in varful celor doua antene, un ochi pe cap si doi de o parte si de alta a capului. In spatele fiecaruia dintre ochii compusi ai lacustei se afla un neuron sensibil la miscare. Cand o coliziune pare inevitabila, acesti neuroni trimit impulsuri spre aripi si picioare, determinand lacusta sa actioneze prompt.
› vrei mai multBancul zilei
Cum fac oltenii laptele praf?
Arunca vaca din avion!
Shop Clopotel.ro
                | Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate | 
home : Invatamant : Teste_Nationale
Programa Examen Teste Nationale
TESTE NATIONALE 2007
Informeaza-te cu privire la programa de examen a Testelor Nationale pe anul 2007.Matematica
| 
			Varianta de download:
			 Tip fisier: pdf Marime: 87127 bytes  | 
		
MINISTERUL EDUCATIEI Sl CERCETARII
  SERVICIUL NATIONAL DE EVALUARE Sl EXAMINARE
  
  PROGRAMA PENTRU TESTAREA NATIONALA LA DISCIPLINA
  MATEMATICA
 
  I. STATUTUL DISCIPLINEI
  Matematica are, in cadrul testarii nationale, pentru anul scolar 2006 / 2007, 
  statut de disciplina obligatorie.
  
  II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
  Candidatii trebuie sa demonstreze urmatoarele competente:
  1. sa cunoasca si sa inteleaga conceptele, terminologia si procedurile de calcul 
  specifice matematicii;
  2. sa dezvolte capacitati de explorare / investigare si rezolvare de probleme;
  3. sa dezvolte capacitatea de a comunica utilizând limbajul matematic;
  4. sa utilizeze concepte si metode matematice studiate in contexte variate.
  
  III. CONTINUTURI
ARITMETICA Sl ALGEBRA
 Multimi
  Multimi: relatii (apartenenta, egalitate, incluziune); submultime; operatii 
  cu multimi (reuniunea, intersectia, diferenta, produsul cartezian). Multimi 
  finite, multimi infinite.
  Multimile: N, Z, Q, R, R-Q. N-include-Z-include-Q-include-R.
  Scrierea numerelor naturale in baza zece.
  Propozitii adevarate si propozitii false.
  impartirea cu rest a numerelor naturale. Divizibilitatea in N: 
  definitie, divizor, multiplu; proprietati ale relatiei de divizibilitate; criteriile 
  de divizibilitate cu 10, 2, 5, 3; numere prime si numere compuse; numere pare 
  si numere impare; numere prime intre ele; descompunerea unui numar natural in 
  produs de puteri de numere prime; cel mai mare divizor comun si cel mai mic 
  multiplu comun.
  Divizibilitatea in Z: definitie, divizor, multiplu.
  Fractie; fractii subunitare, echiunitare, supraunitare; reprezentari echivalente 
  ale fractiilor; fractii ireductibile.
  Scrierea unui numar rational sub forma zecimala sau fractionara.
  Reprezentarea pe axa a numerelor reale. Compararea si ordonarea numerelor reale.
  Valoarea absoluta (modul), opus, invers, parte intreaga, parte fractionara. 
  Rotunjirea si aproximarea unui numar real.
  Intervale in R: definitie, reprezentare pe axa.
  Operatii cu numere reale: adunarea, scaderea, inmultirea, ridicarea la putere 
  cu exponent numar intreg.
  Radacina patrata a unui numar natural patrat perfect; extragerea radacinii patrate 
  dintr-un numar rational pozitiv; algoritmul de extragere a radacinii patrate; 
  scrierea unui numar real pozitiv ca radical din patratul sau.
  Ordinea efectuarii operatiilor si folosirea parantezelor. Factorul comun.
  Reguli de calcul cu radicali. Introducerea factorilor sub radical. Scoaterea 
  factorilor de sub radical.
  Rationalizarea numitorului de forma a-radical-b, a +- 4b cu ae Z*, b-apartine-N.
  Media aritmetica si media aritmetica ponderata. Media geometrica a doua numere 
  reale pozitive.
  Rapoarte si proportii: raport; proprietatea fundamentala a proportiilor; proportii 
  derivate; aflarea unui termen necunoscut dintr-o proportie; sir de rapoarte 
  egale; marimi direct proportionale si marimi invers proportionale; regula de 
  trei simpla.
  Procente: p% dintr-un numar real; aflarea unui numar rational când cunoastem 
  p% din el; aflarea raportului procentual. Rezolvarea problemelor in care intervin 
  procente.
  Calculul probabilitatii de realizare a unui eveniment utilizând raportul: 
  numarul cazurilor favorabile / numarul cazurilor posibile.
  
  Calcul algebric
  Calculul cu numere reprezentate prin litere: adunarea, scaderea, inmultirea, 
  impartirea, ridicarea la putere cu exponent numar intreg.
  Formulele de calcul prescurtat: (a±b)2 =a2±2ab + b2; 
  (a+b)(a-b) = a2-b2
  (a+b+c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 
  2ac + 2bc
  Descompunerea in factori: metoda factorului comun; utilizarea formulelor de 
  calcul prescurtat; gruparea termenilor si metode combinate.
  Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere. Simplificare. Operatii cu 
  rapoarte (adunare, scadere, inmultire, impartire, ridicare la putere cu exponent 
  numar intreg).
  
  Functii
  Sistem de axe ortogonale; reprezentarea punctelor in plan; rezolvarea unor probleme 
  de geometrie plana pornind de la reprezentarea punctelor intr-un sistem de axe 
  ortogonale.
  Notiunea de functie; functii de tipul f : A -> R, f(x) = ax + b,unde a,b 
  -apartin- R si A interval, multime finita sau A = R; reprezentarea grafica a 
  acestor functii. Aflarea multimii valorilor unei functii de tipul f : A->R, 
  f(x) = ax + b, a,b -apartin- R si A multime finita. Determinarea unei functii 
  de tipul f : R -> R, f{x)= ax + b, unde a,b -apartin- R, al carei grafic 
  contine doua puncte.
  Exercitii de investigare a coliniaritatii unor puncte cunoscând coordonatele 
  acestora.Intersectiile graficului unei functii liniare cu axele de coordonate. 
  Intersectia graficelor a doua functii liniare.
  
   Ecuatii si inecuatii
  Rezolvarea in R a ecuatiilor de forma ax + b = 0, a -apartine- R*, b -apartine- 
  R. Ecuatii echivalente.
  Rezolvarea in R a ecuatiilor de forma ax2 + bx + c = 0, a,b,c -apartin- 
  R, a -diferit- 0. Ecuatii de forma ax + by + c = 0 cu a,b,c -apartin- R. 
  Rezolvarea in R x R a sistemelor de ecuatii de forma:
  a1x+b1y=c1
  a2x+b2y =c2
  -------------- 
  al,a2,bl,b2,cl,c2 -apartin- R. 
  Rezolvarea in R a inecuatiilorde forma ax + b <= 0 (<, >=, >), a 
  -apartine- R*, b -apartine- R.
  Probleme cu caracter aplicativ care se rezolva cu ajutorul ecuatiilor, inecuatiilor 
  si al sistemelor de ecuatii.
  Utilizarea metodelor aritmetica sau algebrica pentru rezolvarea unei probleme.
GEOMETRIE
 Masurare si masuri (lungime, unghi, arie, volum):
  - transformari (inclusiv 1dm3 = 1 litru).
  Figuri si corpuri geometrice:
  1. Punctul, dreapta, planul, semiplanul, semidreapta, segmentul 
  de dreapta, unghiul pozitii relative, clasificare;
  paralelism si perpendicularitate in plan si in spatiu; axioma paralelelor; unghiuri 
  cu laturile respectiv paralele; 
  unghiul a doua drepte in spatiu; drepte perpendiculare; dreapta perpendiculara 
  pe un plan;
  distanta de la un punct la un plan; plane paralele; distanta dintre doua plane 
  paralele;
  teorema celor doua perpendiculare; distanta de la un punct la o dreapta;
  proiectia ortogonala a unui punct, segment sau a unei drepte pe un plan;
  unghiul unei drepte cu un plan; lungimea proiectiei unui segment;
  unghi diedru; unghiul plan corespunzator unui unghi diedru; masura unghiului 
  a doua plane; plane perpendiculare;
  simetria fata de un punct in plan;
  simetria fata de o dreapta in plan.
  2. Triunghiul
  perimetrul si aria;
  suma masurilor unghiurilor unui triunghi;
  unghi exterior unui triunghi;
  linii importante in triunghi si concurenta lor;
  linia mijlocie in triunghi;
  triunghiul isoscel si triunghiul echilateral - proprietati;
  criteriile de congruenta a triunghiurilor;
  triunghiul dreptunghic - teorema inaltimii; teorema catetei; teorema lui Pitagora 
  si reciproca ei;
  sin, cos, tg, ctg; rezolvarea triunghiului dreptunghic;
  teorema lui Thales si reciproca ei;
  teorema fundamentala a asemanarii;
  triunghiuri asemenea - criteriile de asemanare a triunghiurilor.
  3. Patrulaterul convex
  perimetrul si aria (paralelogramul, dreptunghiul, rombul, patratul, trapezul);
  suma masurilor unghiurilor unui patrulater convex;
  paralelogramul - proprietati referitoare la laturi, unghiuri, diagonale;
  paralelograme particulare (dreptunghi, romb, patrat) - proprietati;
  trapezul; linia mijlocie in trapez;
  trapeze particulare (isoscel si dreptunghic) - proprietati.
  4. Cercul
  centru, raza, diametru, disc;
  unghi la centru, sector de cerc;
  coarde si arce in cerc (la arce congruente corespund coarde congruente si reciproc; 
  proprietatea diametrului perpendicular pe o coarda; proprietatea arcelor cuprinse 
  intre doua coarde paralele;
  proprietatea coardelor egal departate de centru);
  masura unghiului inscris in cerc;
  pozitiile relative ale unei drepte fata de un cerc;
  cercul inscris intr-un triunghi;
  cercul circumscris unui triunghi;
  lungimea cercului;
  lungimea arcului de cerc;
  aria discului;
  aria sectorului de cerc;
  calculul elementelor in poligoane regulate: triunghi echilateral, patrat, hexagon 
  regulat (latura, apotema, perimetru, arie).
  5. Corpuri geometrice
  Poliedre: Prisma dreapta cu baza triunghi echilateral, dreptunghi, patrat sau 
  hexagon regulat; cubul; piramida regulata si trunchiul de piramida regulata 
  (baza triunghi echilateral, patrat sau hexagon regulat).
  reprezentarea lor prin desen;
  elementele lor (vârfuri, muchii, fete laterale, baze, diagonale, inaltimi);
  desfasurari;
  sectiuni paralele cu baza;
  aria laterala, aria totala, volumul. Corpuri rotunde: Cilindrul circular drept, 
  conul circular drept, trunchiul de con circular drept, sfera.
  reprezentarea lor prin desen;
  elementele lor (raze, generatoare, baze, inaltimi);
  desfasurari;
  sectiuni paralele cu baza;
  sectiuni axiale;
  aria laterala, aria totala, volumul.
  
  Nota: Pregatirea candidatilor si elaborarea subiectelor pentru 
  examenul de Testare Nationala 2007 se vor realiza in conformitate cu prevederile 
  prezentei programe de Testare Nationala si a programelor scolare in vigoare. 
  Manualul scolar este doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori 
  si de elevi in predare-invatare, continutul acestuia fiind valorificat in functie 
  de specificarile din prezenta programa de Testare Nationala si din programa 
  scolara corespunzatoare disciplinei.