Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Capricorn
(21 Decembrie - 19 Ianuarie)
Cultura generala
Broasca raioasa bruna (Bufo bufo) este cea mai toxica specie de batracian din Romania si Europa. In Romania este cea mai mare broasca. In captivitate poate trai pana la varsta de 36 ani. In dosul ochilor are cate o glanda parotoida mare, ovala sau in forma de semiluna cu care secreta substante veninoase (bufotoxine) ca sa se apere de dusmani.
› vrei mai multBancul zilei
Trei motociclisti pe patul de spital. Vine o asistenta si ii intreaba ce au patit
Primul motociclist: "ERAM PE O YAMAHA si mergeam cu 250 la ora si m-am lovit de un stalp".
Al doilea motociclist: "ERAM PE O SUZUKI SI MERGEAM CU 300 LA ORA cand mi-a aparut in fata un stalp si iata-ma aici".
Dar tu Ion intreaba asistenta.
"Pai eram pe o MOBRA si mergeam cu 80 la ora cand au trecut astia doi pe langa mine si am crezut ca stau pe loc si m-am dat jos.
Shop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Teste_Nationale
Programa Examen Teste Nationale
TESTE NATIONALE 2007
Informeaza-te cu privire la programa de examen a Testelor Nationale pe anul 2007.Matematica
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 87127 bytes |
MINISTERUL EDUCATIEI Sl CERCETARII
SERVICIUL NATIONAL DE EVALUARE Sl EXAMINARE
PROGRAMA PENTRU TESTAREA NATIONALA LA DISCIPLINA
MATEMATICA
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Matematica are, in cadrul testarii nationale, pentru anul scolar 2006 / 2007,
statut de disciplina obligatorie.
II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
Candidatii trebuie sa demonstreze urmatoarele competente:
1. sa cunoasca si sa inteleaga conceptele, terminologia si procedurile de calcul
specifice matematicii;
2. sa dezvolte capacitati de explorare / investigare si rezolvare de probleme;
3. sa dezvolte capacitatea de a comunica utilizând limbajul matematic;
4. sa utilizeze concepte si metode matematice studiate in contexte variate.
III. CONTINUTURI
ARITMETICA Sl ALGEBRA
Multimi
Multimi: relatii (apartenenta, egalitate, incluziune); submultime; operatii
cu multimi (reuniunea, intersectia, diferenta, produsul cartezian). Multimi
finite, multimi infinite.
Multimile: N, Z, Q, R, R-Q. N-include-Z-include-Q-include-R.
Scrierea numerelor naturale in baza zece.
Propozitii adevarate si propozitii false.
impartirea cu rest a numerelor naturale. Divizibilitatea in N:
definitie, divizor, multiplu; proprietati ale relatiei de divizibilitate; criteriile
de divizibilitate cu 10, 2, 5, 3; numere prime si numere compuse; numere pare
si numere impare; numere prime intre ele; descompunerea unui numar natural in
produs de puteri de numere prime; cel mai mare divizor comun si cel mai mic
multiplu comun.
Divizibilitatea in Z: definitie, divizor, multiplu.
Fractie; fractii subunitare, echiunitare, supraunitare; reprezentari echivalente
ale fractiilor; fractii ireductibile.
Scrierea unui numar rational sub forma zecimala sau fractionara.
Reprezentarea pe axa a numerelor reale. Compararea si ordonarea numerelor reale.
Valoarea absoluta (modul), opus, invers, parte intreaga, parte fractionara.
Rotunjirea si aproximarea unui numar real.
Intervale in R: definitie, reprezentare pe axa.
Operatii cu numere reale: adunarea, scaderea, inmultirea, ridicarea la putere
cu exponent numar intreg.
Radacina patrata a unui numar natural patrat perfect; extragerea radacinii patrate
dintr-un numar rational pozitiv; algoritmul de extragere a radacinii patrate;
scrierea unui numar real pozitiv ca radical din patratul sau.
Ordinea efectuarii operatiilor si folosirea parantezelor. Factorul comun.
Reguli de calcul cu radicali. Introducerea factorilor sub radical. Scoaterea
factorilor de sub radical.
Rationalizarea numitorului de forma a-radical-b, a +- 4b cu ae Z*, b-apartine-N.
Media aritmetica si media aritmetica ponderata. Media geometrica a doua numere
reale pozitive.
Rapoarte si proportii: raport; proprietatea fundamentala a proportiilor; proportii
derivate; aflarea unui termen necunoscut dintr-o proportie; sir de rapoarte
egale; marimi direct proportionale si marimi invers proportionale; regula de
trei simpla.
Procente: p% dintr-un numar real; aflarea unui numar rational când cunoastem
p% din el; aflarea raportului procentual. Rezolvarea problemelor in care intervin
procente.
Calculul probabilitatii de realizare a unui eveniment utilizând raportul:
numarul cazurilor favorabile / numarul cazurilor posibile.
Calcul algebric
Calculul cu numere reprezentate prin litere: adunarea, scaderea, inmultirea,
impartirea, ridicarea la putere cu exponent numar intreg.
Formulele de calcul prescurtat: (a±b)2 =a2±2ab + b2;
(a+b)(a-b) = a2-b2
(a+b+c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab +
2ac + 2bc
Descompunerea in factori: metoda factorului comun; utilizarea formulelor de
calcul prescurtat; gruparea termenilor si metode combinate.
Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere. Simplificare. Operatii cu
rapoarte (adunare, scadere, inmultire, impartire, ridicare la putere cu exponent
numar intreg).
Functii
Sistem de axe ortogonale; reprezentarea punctelor in plan; rezolvarea unor probleme
de geometrie plana pornind de la reprezentarea punctelor intr-un sistem de axe
ortogonale.
Notiunea de functie; functii de tipul f : A -> R, f(x) = ax + b,unde a,b
-apartin- R si A interval, multime finita sau A = R; reprezentarea grafica a
acestor functii. Aflarea multimii valorilor unei functii de tipul f : A->R,
f(x) = ax + b, a,b -apartin- R si A multime finita. Determinarea unei functii
de tipul f : R -> R, f{x)= ax + b, unde a,b -apartin- R, al carei grafic
contine doua puncte.
Exercitii de investigare a coliniaritatii unor puncte cunoscând coordonatele
acestora.Intersectiile graficului unei functii liniare cu axele de coordonate.
Intersectia graficelor a doua functii liniare.
Ecuatii si inecuatii
Rezolvarea in R a ecuatiilor de forma ax + b = 0, a -apartine- R*, b -apartine-
R. Ecuatii echivalente.
Rezolvarea in R a ecuatiilor de forma ax2 + bx + c = 0, a,b,c -apartin-
R, a -diferit- 0. Ecuatii de forma ax + by + c = 0 cu a,b,c -apartin- R.
Rezolvarea in R x R a sistemelor de ecuatii de forma:
a1x+b1y=c1
a2x+b2y =c2
--------------
al,a2,bl,b2,cl,c2 -apartin- R.
Rezolvarea in R a inecuatiilorde forma ax + b <= 0 (<, >=, >), a
-apartine- R*, b -apartine- R.
Probleme cu caracter aplicativ care se rezolva cu ajutorul ecuatiilor, inecuatiilor
si al sistemelor de ecuatii.
Utilizarea metodelor aritmetica sau algebrica pentru rezolvarea unei probleme.
GEOMETRIE
Masurare si masuri (lungime, unghi, arie, volum):
- transformari (inclusiv 1dm3 = 1 litru).
Figuri si corpuri geometrice:
1. Punctul, dreapta, planul, semiplanul, semidreapta, segmentul
de dreapta, unghiul pozitii relative, clasificare;
paralelism si perpendicularitate in plan si in spatiu; axioma paralelelor; unghiuri
cu laturile respectiv paralele;
unghiul a doua drepte in spatiu; drepte perpendiculare; dreapta perpendiculara
pe un plan;
distanta de la un punct la un plan; plane paralele; distanta dintre doua plane
paralele;
teorema celor doua perpendiculare; distanta de la un punct la o dreapta;
proiectia ortogonala a unui punct, segment sau a unei drepte pe un plan;
unghiul unei drepte cu un plan; lungimea proiectiei unui segment;
unghi diedru; unghiul plan corespunzator unui unghi diedru; masura unghiului
a doua plane; plane perpendiculare;
simetria fata de un punct in plan;
simetria fata de o dreapta in plan.
2. Triunghiul
perimetrul si aria;
suma masurilor unghiurilor unui triunghi;
unghi exterior unui triunghi;
linii importante in triunghi si concurenta lor;
linia mijlocie in triunghi;
triunghiul isoscel si triunghiul echilateral - proprietati;
criteriile de congruenta a triunghiurilor;
triunghiul dreptunghic - teorema inaltimii; teorema catetei; teorema lui Pitagora
si reciproca ei;
sin, cos, tg, ctg; rezolvarea triunghiului dreptunghic;
teorema lui Thales si reciproca ei;
teorema fundamentala a asemanarii;
triunghiuri asemenea - criteriile de asemanare a triunghiurilor.
3. Patrulaterul convex
perimetrul si aria (paralelogramul, dreptunghiul, rombul, patratul, trapezul);
suma masurilor unghiurilor unui patrulater convex;
paralelogramul - proprietati referitoare la laturi, unghiuri, diagonale;
paralelograme particulare (dreptunghi, romb, patrat) - proprietati;
trapezul; linia mijlocie in trapez;
trapeze particulare (isoscel si dreptunghic) - proprietati.
4. Cercul
centru, raza, diametru, disc;
unghi la centru, sector de cerc;
coarde si arce in cerc (la arce congruente corespund coarde congruente si reciproc;
proprietatea diametrului perpendicular pe o coarda; proprietatea arcelor cuprinse
intre doua coarde paralele;
proprietatea coardelor egal departate de centru);
masura unghiului inscris in cerc;
pozitiile relative ale unei drepte fata de un cerc;
cercul inscris intr-un triunghi;
cercul circumscris unui triunghi;
lungimea cercului;
lungimea arcului de cerc;
aria discului;
aria sectorului de cerc;
calculul elementelor in poligoane regulate: triunghi echilateral, patrat, hexagon
regulat (latura, apotema, perimetru, arie).
5. Corpuri geometrice
Poliedre: Prisma dreapta cu baza triunghi echilateral, dreptunghi, patrat sau
hexagon regulat; cubul; piramida regulata si trunchiul de piramida regulata
(baza triunghi echilateral, patrat sau hexagon regulat).
reprezentarea lor prin desen;
elementele lor (vârfuri, muchii, fete laterale, baze, diagonale, inaltimi);
desfasurari;
sectiuni paralele cu baza;
aria laterala, aria totala, volumul. Corpuri rotunde: Cilindrul circular drept,
conul circular drept, trunchiul de con circular drept, sfera.
reprezentarea lor prin desen;
elementele lor (raze, generatoare, baze, inaltimi);
desfasurari;
sectiuni paralele cu baza;
sectiuni axiale;
aria laterala, aria totala, volumul.
Nota: Pregatirea candidatilor si elaborarea subiectelor pentru
examenul de Testare Nationala 2007 se vor realiza in conformitate cu prevederile
prezentei programe de Testare Nationala si a programelor scolare in vigoare.
Manualul scolar este doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori
si de elevi in predare-invatare, continutul acestuia fiind valorificat in functie
de specificarile din prezenta programa de Testare Nationala si din programa
scolara corespunzatoare disciplinei.