Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Capricorn
(21 Decembrie - 19 Ianuarie)
Azi simti ca toata lumea este a ta, esti plin/a de multa energie pozitiva. Pe seara, vei avea musafiri, niste rude indepartate pe care nu le-ai mai vazut demult.
› vrei zodia taCultura generala
Imperiul Bizantin a devenit grec, atat cultural, cat si spiritual. Heraclius a facut greaca limba oficiala a Imperiului, devenind cea mai vorbita limba a populatiei. In 650 dupa Hristos, doar cateva elemente romane mai puteau fi gasite pe langa puternica influenta greceasca.
› vrei mai multBancul zilei
Copiii stateau la rand pentru a servi pranzul in cantina unei scoli gimneziale catolice. Pe un colt al mesei era o gramada mare de mere. Maicutele lipisera pe tava cu mere un bilet pe care scria:"Ia doar unul, Dumnezeu te supravegheaza". Putin mai in fata, la capatul celalalt al mesei, se afla o gramada mare de prajituri cu ciocolata. Unul dintre copii a lipit un bilet: "Ia cate vrei, Dumnezeu e cu ochii pe mere.
› vrei mai multShop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Teste_Nationale
Programa Examen Teste Nationale
TESTE NATIONALE 2007
Informeaza-te cu privire la programa de examen a Testelor Nationale pe anul 2007.Istorie
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 89171 bytes |
MINISTERUL EDUCATIEI Sl CERCETARII
SERVICIUL NATIONAL DE EVALUARE TI EXAMINARE
PROGRAMA PENTRU TESTAREA NATIONALA LA DISCIPLINA ISTORIA ROMANILOR
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Istoria romanilor are, in cadrul testarii nationale, pentru anul scolar
2006/2007, statut de disciplina optionala.
Testul la Istoria romanilor este o proba scrisa cu durata de 2 ore.
II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
Candidatii trebuie sa demonstreze capacitatea de:
1. a utiliza, in contexte noi, notiuni istorice invatate;
2. a selecta si a utiliza informatii oferite de surse istorice, la prima vedere
sau cunoscute;
3. a plasa in timp si spatiu evenimentele istorice;
4. a interpreta din punct de vedere istoric relatii de tip cauza-efect;
5. a prezenta o perioada istorica in functie de anumite repere;
6. a compara evenimente si procese istorice, stabilind asemanari si deosebiri.
III. TEME
CLASA A VIII-A
Civilizatii preistorice si antice.
1.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
legatus augusti, dava, villa rustica, romanizare, urbanizare, collegia; sincretism
religios, limes, daci liberi.
1.2 Continuturi:
Geto-dacii si contactele cu lumea mediteraneana. Regalitate si religie.
Integrarea geto-dacilor in lumea romana.
Romanitatea orientala in mileniul marilor migratii.
2.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins: crestinism, continuitate,
etnogeneza.
2.2 Continuturi: Romanitate si crestinism.
Formarea poporului roman si a limbii romane.
Statul medieval si institutiile sale.
3.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins: jude, cnezat, voievodat,
descalecat, "tara"; domnie, dinastie, sfat domnesc, mitropolie; curtea
domneasca, "oastea cea mare"; adunarea tarii, comitat, tinut, judet,
district, scaun;
institutiile statale intre doua modele: cel bizantin si cel occidental.
3.2 Continuturi:
Transilvania de la voievodat la principat.
Semnificatia intemeierii statelor medievale Valahia, Tara Moldovei, Dobrogea.
studiu de caz: Diploma Cavalerilor loaniti.
Tarile Romane si statele vecine intre diplomatie si confruntare.
4.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins: suzeranitate, vasalitate,
Liga Sfanta.
4.2 Continuturi:
Politica de cruciada a voievozilor romani: Mircea cel Batran, lancu de Hunedoara,
Stefan cel Mare, Vlad Tepes, Mihai Viteazul.
studiu de caz: Unirea Tarilor Romane in timpul lui Mihai Viteazul.
Constituirea Romaniei Moderne.
5.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
locotenenta domneasca, adunari ad-hoc, caimacam, secularizare;
constitutie, monarhie constitutionala, vot censitar, "partida nationala";
constituirea statului national roman;
orientari in politica externa;
miscarea de emancipare in teritoriile romanesti aflate sub dominatie straina.
5.2 Continuturi:
Revolutia din 1848-1849. Unirea si reformele lui Al. I. Cuza.
studiu de caz: Constitutia din 1866.
studiu de caz: Memorandum-ul. Cucerirea independentei de stat si unirea Dobrogei.
Razboiul pentru intregirea nationala. Formarea statului national unitar.
Romania intre democratie si autoritarism.
6.1 Termeni istorici,'concepte, probleme de atins: vot universal, regenta;
dictat;
democratia interbelica si problemele ei.
6.2 Continuturi:
- studiu de caz: Integrarea provinciilor romanesti si statutul minoritatilor;
Monarhia constitutionala si partidele politice in Romania interbelica.
studiu de caz: Constitutia din 1923.
studiu de caz: "Anul 1940".
Romania dupa al Doilea razboi mondial.
7.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
sovietizare, etatizare, colectivizare, industrializare fortata, "revolutie
culturala", politie politica;
deportare, munca fortata, lagar de munca, detinuti;
democratie, societate civila, practici democratice, constitutie;
institutii si mecanisme de exercitare a puterii politice, represiunea comunista,
opozanti si dizidente, rezistenta anticomunista, destalinizare si desovietizare;
etapele regimului comunist;
revenirea la institutiile democratice.
7.2 Continuturi:
Perioada stalinista: regimul lui Gh. Gheorghiu-Dej. Regimul nationalist-comunist
N. Ceausescu. Decembrie 1989. Context si consecinte. Revenirea la democratie.
Nota! Elaborarea subiectelor se realizeaza in conformitate stricta cu
Programa pentru testarea nationala, avizata prin OMEdC. Subiectele nu vizeaza
continutul unui manual anume. Manualul scolar este doar unul dintre suporturile
didactice utilizate de profesori si de elevi, care ajuta la parcurgerea curriculum-ului,
la atingerea obiectivelor de referinta si a obiectivelor cadru.