Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana
TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana
Subiect examen varianta 99
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
• Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.
Partea I (48 de puncte)
Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.
Scoala primara mixta a comunei Lunca-Frumoasa, catunul PoenL [.../
Un copilas il zari si dete alarma. Cainele cu blana valvoi*, terfelita de pulberi si noroaie, cu lantul taras dupa
el, se infatisa fioros. Si speriati fugira gramada in pridvorul scolii.
- Domnule, strigau, domnule, un caine, un caine turbat!
Numaidecat se ivi din tarla" un om voinic si mustacios cu o nuia in mana.
- Ce e neoranduiala asta, copii? striga el.
- Un caine turbat! zbierara ei iar.
- Unde?
- Uite-I colo, domnule... si copiii aratau cu mainile intinse inspre ei
Jista e baciul lor", isi zise Samson. Se ridica si se smeri, varand putin coada intre picioare.
invatatorul se uita de departe la el: era had* in adevar, dar nu parea primejdios. Sta linistit, fara nici un
gand rau. Totusi, n-avea ce cauta la scoala. Facu cativa pasi, se pleca sa ia o piatra, o azvarli in el si-l
huidui. [...}
Copiii se luasera dupa domnul lor si, cautand pietre, se bulucira la zabrele sa-l loveasca. invatatorul ii
certa.
- Un caine fugar, poate s-a ratacit.. Lasati-I in pace. Intrati in clasa!
Copiii nu se-ndurau sa se dezlipeasca de la uluci.
- Uite, ma, ce cap mare are...
- Vezi, e cu lantul de gat.
- N-are ochii rosii, domnule, si nu-i curg bale, se facu firoscos* un tanc.
- Cutu, cutu, na... il striga cineva.
Cainele misca a multumire coada infoiata.
"Mieii astia, cand nu zbiara, vorbesc ca baciul meu", gandi el.
- Tata spune ca e mai bine cand un caine ratacit trage la o casa.
- Lasa, lasa, aici nu e casa, e scoala. Destul... intrati in clasa. Si domnul abia ii putu urni cu nuiaua in
mana, ca pe o turma, st-i vari in tarla. [...}
(Vasile Voiculescu, Ciobanita - fragment)
'firoscos - curajos (regionalism) * tarla - loc unde se odihnesc vitele sau oile; stana cu dependintele ei
• valvoi- ciufulit, zbarlit *had- foarte urat, slut
A. Limba romana
1. Desparte in silabe cuvintele subliniate in enuntul "...n-avea ce cauta la scoala",
indicand diftongii si vocalele aflate in hiat. 4 puncte
2. Scrie cate un sinonim si un antonim al cuvantului subliniat: ..Se ridica si se smeri...". 4 puncte
3. Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "piatra'\ 4 puncte
4. Transcrie un pronume interogativ, precizand cazul acestuia, din enuntul:
"- Ce e neoranduiala asta, copii?" 4 puncte
5. Stabileste valoarea morfologica din text a cuvintelor subliniate:
"...si copiii aratau cu mainile intinse inspre el." 4 puncte
6. Alcatuieste un enunt in care substantivul "pas/"sa aiba functia sintactica de
atribut substantival genitival. 4 puncte
7. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate:
" Tata spune ca e mai bine cand un caine ratacit trage la o casa ". 4 puncte
8. Transcrie propozitia subordonata din secventa "Mieii astia, cand nu zbiara,
vorbesc ca baciul meu'\ precizand felul acesteia. 4 puncte
9. Alcatuieste o fraza in care sa existe si o subordonata atributiva, introdusa prin
pronumele relativ ce. 4 puncte
B. intelegerea textului
10. Precizeaza cauza faptului ca "Un copilas[...]dete alarma." 2 puncte
11. Transcrie, din al doilea alineat, o structura care sa contina o trasatura a lui Samson. 2 puncte
12. Numeste modul de expunere folosit cel mai mult in fragment. 2 puncte
13. Transcrie, din ultima fraza a textului, o comparatie referitoare la copiii scolii. 2 puncte
14. Explica semnificatia secventei: "Mieiiastia, cand nu zbiara, vorbesc...". 4 puncte
Partea a ll-a (18 puncte)
Te numesti Marin/ Marina, ai absolvit clasa a Vlll-a si ai primit urmatoarea telegrama, de Ia verisoara ta,
Ioana, eleva la lasi: Primit aprobare concurs inot, iulie, Mangalia, astept intalnirea cu tine acolo. Succes
examene! Ioana
Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 15 ■ 20 de randuri, asa cum iti
inchjpui ca ar fi scris-o verisoara ta, daca ar ii avut timp.
in scrisoare, trebuie:
• sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere; 2 puncte
• sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate; 6 puncte
• sa integrezi toate informatiile precizate in telegrama; 8 puncte
• sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie. 2 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este 18.06.2007.
Partea a IH-a (24 de puncte)
Scrie o compunere in care sa motivezi faptul ca fragmentul citat la Partea I (Vasile Voiculescu,
Ciobanila) apartine unei opere epice/ genului epic.
in redactarea compunerii, vei avea in vedere:
• precizarea a trei caracteristici ale operei epice, identificate in fragmentul Ciobanila-,
• exemplificarea acestor caracteristici, pe baza textului citat;
• prezentarea, pe scurt, a subiectului (prin referire la momentele subiectului/ sau la situatii semnificative
din fragment);
• prezentarea unui personaj, punand in evidenta semnificatia comportamentului acestuia.
Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru continut
(cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului - 2 p.; registrul
de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea
corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).
in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de
randuri scrise.