Horoscopul zilei

Rac
(22 Iunie - 22 Iulie)


Aceasta zi poate deveni foarte eficienta pentru tine, daca ai destula rabdare si tenacitate. S-ar putea ca acest lucru sa iti dea multe batai de cap, deoarece stai cam prost la acest capitol. Tot ce trebuie sa faci este sa te concentrezi si sa te focusezi doar asupra acestui lucru, sa nu te pierzi cu firea.

› vrei zodia ta

Cultura generala

Cand o cometa se apropie de Soare, coada o urmeaza. Cand se indeparteaza de Soare, coada este cea care merge in fata.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Stiti de ce nu fac oltenii SIDA?
Pentru ca are si virusul mandria lui!:)))

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_099

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 99

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Scoala primara mixta a comunei Lunca-Frumoasa, catunul PoenL [.../

Un copilas il zari si dete alarma. Cainele cu blana valvoi*, terfelita de pulberi si noroaie, cu lantul taras dupa
el, se infatisa fioros. Si speriati fugira gramada in pridvorul scolii.

- Domnule, strigau, domnule, un caine, un caine turbat!
Numaidecat se ivi din tarla" un om voinic si mustacios cu o nuia in mana.

- Ce e neoranduiala asta, copii? striga el.

- Un caine turbat! zbierara ei iar.

- Unde?

- Uite-I colo, domnule... si copiii aratau cu mainile intinse inspre ei

Jista e baciul lor", isi zise Samson. Se ridica si se smeri, varand putin coada intre picioare.

invatatorul se uita de departe la el: era had* in adevar, dar nu parea primejdios. Sta linistit, fara nici un
gand rau. Totusi, n-avea ce cauta la scoala. Facu cativa pasi, se pleca sa ia o piatra, o azvarli in el si-l
huidui. [...}

Copiii se luasera dupa domnul lor si, cautand pietre, se bulucira la zabrele sa-l loveasca. invatatorul ii
certa.

- Un caine fugar, poate s-a ratacit.. Lasati-I in pace. Intrati in clasa!
Copiii nu se-ndurau sa se dezlipeasca de la uluci.

- Uite, ma, ce cap mare are...

- Vezi, e cu lantul de gat.

- N-are ochii rosii, domnule, si nu-i curg bale, se facu firoscos* un tanc.

- Cutu, cutu, na... il striga cineva.
Cainele misca a multumire coada infoiata.

"Mieii astia, cand nu zbiara, vorbesc ca baciul meu", gandi el.

- Tata spune ca e mai bine cand un caine ratacit trage la o casa.

- Lasa, lasa, aici nu e casa, e scoala. Destul... intrati in clasa. Si domnul abia ii putu urni cu nuiaua in
mana, ca pe o turma, st-i vari in tarla. [...}

(Vasile Voiculescu, Ciobanita - fragment)
'firoscos - curajos (regionalism) * tarla - loc unde se odihnesc vitele sau oile; stana cu dependintele ei

• valvoi- ciufulit, zbarlit                    *had- foarte urat, slut

A. Limba romana

1.    Desparte in silabe cuvintele subliniate in enuntul "...n-avea ce cauta la scoala",

indicand diftongii si vocalele aflate in hiat.                                                                                  4 puncte

2.    Scrie cate un sinonim si un antonim al cuvantului subliniat: ..Se ridica si se smeri...".                4 puncte

3.    Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "piatra'\                                        4 puncte

4.    Transcrie un pronume interogativ, precizand cazul acestuia, din enuntul:

"- Ce e neoranduiala asta, copii?"                                                                                                4 puncte

5.    Stabileste valoarea morfologica din text a cuvintelor subliniate:

"...si copiii aratau cu mainile intinse inspre el."                                                                          4 puncte

6.    Alcatuieste un enunt in care substantivul "pas/"sa aiba functia sintactica de

atribut substantival genitival.                                                                                                         4 puncte

7.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate:

" Tata spune ca e mai bine cand un caine ratacit trage la o casa ".                                              4 puncte

8.    Transcrie propozitia subordonata din secventa "Mieii astia, cand nu zbiara,

vorbesc ca baciul meu'\ precizand felul acesteia.                                                                       4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care sa existe si o subordonata atributiva, introdusa prin

pronumele relativ ce.                                                                                                                  4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Precizeaza cauza faptului ca "Un copilas[...]dete alarma."                                                       2 puncte

11.  Transcrie, din al doilea alineat, o structura care sa contina o trasatura a lui Samson.                2 puncte

12.  Numeste modul de expunere folosit cel mai mult in fragment.                                                    2 puncte

13.  Transcrie, din ultima fraza a textului, o comparatie referitoare la copiii scolii.                                      2 puncte

14.  Explica semnificatia secventei: "Mieiiastia, cand nu zbiara, vorbesc...".                                    4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Marin/ Marina, ai absolvit clasa a Vlll-a si ai primit urmatoarea telegrama, de Ia verisoara ta,
Ioana, eleva la lasi: Primit aprobare concurs inot, iulie, Mangalia, astept intalnirea cu tine acolo. Succes
examene! Ioana

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 15 ■ 20 de randuri, asa cum iti
inchjpui ca ar fi scris-o verisoara ta, daca ar ii avut timp.

in scrisoare, trebuie:

•     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                          2 puncte

•     sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate;                 6 puncte

•     sa integrezi toate informatiile precizate in telegrama;                                                                  8 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                               2 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este 18.06.2007.

Partea a IH-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa motivezi faptul ca fragmentul citat la Partea I (Vasile Voiculescu,
Ciobanila) apartine unei opere epice/ genului epic.

in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

•     precizarea a trei caracteristici ale operei epice, identificate in fragmentul Ciobanila-,

•     exemplificarea acestor caracteristici, pe baza textului citat;

•     prezentarea, pe scurt, a subiectului (prin referire la momentele subiectului/ sau la situatii semnificative
din fragment);

•     prezentarea unui personaj, punand in evidenta semnificatia comportamentului acestuia.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru continut
(cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului - 2 p.; registrul
de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea
corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de
randuri scrise.