Horoscopul zilei

Pesti
(19 Februarie - 20 Martie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

In lume exista peste 400 de miliarde de piese LEGO. Daca le-ai prinde intre ele pe verticala, turnul ar avea 3.839.999 km inaltime, adica de 10 ori distanta dintre Terra si Luna.

› vrei mai mult

Bancul zilei

iepurasul merge la cofetarie.
-AVETI DROGURI?
-NU ! AI INEBUNIT?
A DOUA ZI...
-AVETI DROGURI?
-NU, MA, TU NU INTELEGI?
A TREIA ZI...
A PATRA ZI...TOT ASA
IN A 9675-a ZI...
-AVETI DROGURI?
-DA, MA.AM ADUS SPECIAL PENTRU TINE!
-POLITIAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
ASTIA AU DROGURI!!!!!!!!!

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_018

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 18

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos, care se refera la textul marcat cu chenar.

"Zeiss, fotograf.

Rembrand, tanar. Pictor robust* si talentat.

Alagrect un baietandru de 15 -16 ani [...]

Actul I, Tabloul I

Un petec de faleza* in apropierea Mangaliei. [...] La ridicarea cortinei, Rembrand se afla in picioare, in
fata sevaletului, si termina de pictat drumul catre Mangalia [...] Alagrec, asezat pe un bolovan alaturi,
priveste pe Rembrand lucrand si canta la o muzicuta de gura un vals marinaresc (...)
REMBRAND: Ce faceai acolo?
ALAGREC: Ma uitam...
REMBRAND: La ce?
ALAGREC: La tabloul dvs.
REMBRAND: Dar nu te-ai uitat toata ziua la tablou? Nu te-ai miscat nici o clipa de langa mine tot timpul cat

am lucrat.___________________________________________________________________________

I ALAGREC: Daf dar acum ma uitamr cum vine seara pe ei (Cu un gest onest* si nefortat.) Pe dumnealui!...

Parca e de adevarat zauL. Si parca noaptea iese din culorile Iui, tot asa cum iese, aici, din culorile

pamantului. (Arata, cu un gest larg, imprejurul lui.)
ZEISS (apare in usa cortului): Cine zici, ma, ca iese din culorile pamantului?
ALAGREC: Ea! Dumneatale razi de mine daca spun! Stiu eu!...

REMBRAND (reflexiv*): Pustiul a spus un lucru foarte important... (Un timp mic.) Foarte important!
ZEISS: Care?

REMBRAND: E inutil sa ti-l repet fiindca tu tot nu pricepi... E in legatura cu arta... Cu arta adevarata...
ZEISS: Ce? Chestia cu intunericul care iese din culoare?_________________________________________

REMBRAND (crezand ca vrea sa-I ironizeze): Da, da!

ZEISS: Sunt absolut de aceeasi parere... [...]...Pictura ta are viata, maaa! Are lumina vietii in ea! Si pictura,

inainte de toate si dincolo de orice, este o arta a luminii..(...)
REMBRAND: Unde ai Citit tu ce Spui?
ZEISS: Nicaieri! Ti-am tradus numai ce-a spus confratele tau, maestrul Alagrec. (Face un gest spre

baietandru.)
REMBRAND: Sunt convins ca are talent la pictura...[...]
ZEISS:... Ce avem asta-seara la masa?
ALAGREC (repede si recitativ): -Ave/??: Felul intai - guvizi* rasol. Felul al doilea - saramura de guvizisi felul

al treilea - guvizi prajiti.

ZEISS: Dar compot de guvizi n-avem? Tu nu maistsisa pescuiesti altceva decat guvizi?

REMBRAND: Credea in mare n-ai pretentia sa pescuiesc pastravi".
ZEISS: Aaa! Scuzati! Nu stiam ca guvizii de azi i-ai pescuit tu!...

(Tudor Musatescu, Geamandura)

"robust - voinic, viguros, vanjos

"faleza - mal inalt si abrupt al unei mari sau al unui lac

"onest - cinstit, corect

"reflexiv - ganditor, meditativ

"guvizi - pesti mici, cu capul mare, latit si cu corpul subtiat spre coada

"pastravi - pesti de apa dulce, care traiesc in apele de munte

"Rembrandt - pictor olandez din secolul al XVII-lea, considerat unul din cei mai mari pictori din istoria artei

(Numele personajului din text - Rembrand - poate fi asociat cu cel al pictorului olandez)

A. Limba romana

1.    Transcrie, din textul marcat cu chenar, un cuvant in care exista diftong si unul in care

exista vocale in hiat.                                                                                                               4 puncte

2.    Transcrie, din textul marcat, doua neologisme.                                                                       4 puncte

3.    Scrie cate un antonim potrivit pentru cuvintele din text: "inutil", "intuneric".                            4 puncte

4.    Transcrie, din textul marcat, o interjectie si un substantiv in cazul genitiv.                              4 puncte

5.    Stabileste valoarea morfologica din text a cuvintelor subliniate:

"dar acum ma uitam, cum vine seara pe el".                                                                           4 puncte

6.    Alcatuieste un enunt in care pronumele de politete "dumnealui"sa aiba functia sintactica de
complement indirect.                                                                                                                4 puncte

7.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate: "Pustiul a spus un lucru foarte important"           4 puncte

8.    Transcrie ultima subordonata din fraza "E inutil sa ti-1 repet fiindca tu tot nu pricepi",
precizandu-i felul.                                                                                                                    4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care sa existe o subordonata circumstantiala de scop/ finala, avand ca

regent verbul a spune.                                                                                                               4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Precizeaza rolul textului plasat intre paranteze, in interiorul replicilor personajelor.                2 puncte

11.  Transcrie, din textul marcat, o structura prin care se sugereaza spatiul intamplarilor.                   2 puncte

12.  Formuleaza o idee principala, pe baza fragmentului incadrat in chenar.                                 2 puncte

13.  Precizeaza semnificatia din context a folosirii semnului de punctuatie doua puncte,

dupa numele fiecaruia dintre personaje.                                                                                      2 puncte

14.  Explica, pe scurt, semnificatia replicii "- Dar compot de guvizi n-avem?".                               4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Cristian/ Cristina Marcu, ai absolvit clasa a Vlll-a si iti petreci vacanta de vara la mare, in
localitatea Mangalia, unde ai participat la concursul "Cel mai bun pictor", obtinand premiul al ll-lea.

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 20 - 25 randuri, adresata fostei

tale colege, Mariana, careia sa ii comunici impresii de la concursul la care ai participat. In scrisoare, trebuie:

•     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                       6 puncte

•     sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate, respectand
conventiile descrierii ca mod de expunere; '                                                   '                      8 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                            4 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este 18.06.2007.

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa motivezi faptul ca textul oferit ca suport la Partea I (Tudor Musatescu,
Geamandura) apartine unei opere dramatice/ genului dramatic. in redactarea compunerii, vei avea in
vedere:

•     precizarea a trei caracteristici ale genului dramatic, identificate in fragmentul reprodus la Partea I;

•     exemplificarea acestor caracteristici, pe baza operei citate;

•     prezentarea, pe scurt, a secventelor reprezentative/ a intamplarilor existente in fragmentul dat;

•     prezentarea unui personaj, pe baza unui mijloc de caracterizare evident in text

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru
continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului-

2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia -

3 p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 20 de
randuri scrise.