Psihologii atentioneaza ca scoala va deveni un „bau-bau“ pentru elevi
07 Martie 2003
Trimiterea copiilor de 6 ani la scoala implica o doza importanta de risc. Psihologii atrag atentia ca unii dintre prichindei ar putea sa se sperie de scoala, s-o perceapa ca pe un fel de „bau-bau“. De aici pana la abandonul scolar nu va mai fi cale lunga. Cand va suna din nou clopotelul, la toamna, pentru anul scolar 2003- 2004, aproximativ 145. 000 de copii de 6 ani din toata tara se vor aseza in banci, in fata invatatoarei. Ministerul Educatiei si Cercetarii a demarat deja operatiunea pentru invatamantul obligatoriu de la 6 ani. Oficialii MEC tin sa-i linisteasca pe copii si pe parintii acestora, ca n-o sa fie chiar atat de rau. In primul semestru, copiii de 6 ani vor beneficia de un program special, un fel de amalgam intre gradinita si scoala. Ora de curs va fi de 50 de minute, ca la toti elevii. Se vor pune si calificative. Dar copiii de 6 ani vor putea sa se si joace in clasa, nu doar sa invete sa scrie, sa citeasca si sa socoteasca. Invatatorii vor fi instruiti, pana in mai, pentru a cunoaste cele mai bune metode de lucru cu elevii cei mici. Pe parcursul verii, toti copiii de 6 ani vor fi chemati in scoli pentru a fi evaluati de catre comisii din care vor face parte doctori, psihologi, educatori si invatatori. „Copiii care vor fi apti pentru scoala vor merge in clasa I. Ceilalti vor ramane la gradinita pentru inca un an“, ne-a declarat consilierul ministrului Educatiei, Vasile Molan. In plus, MEC sustine ca prichindeii nu vor avea probleme de adaptare la scoala, de vreme ce 90% dintre ei sunt deja la gradinita, unde au invatat ce inseamna comunitatea. Dar exista si semne de intrebare de care oficialii MEC ar trebui sa tina seama. In primul rand, este vorba despre programul rigid al scolii. Prof. univ. dr. psiholog Aurora Liceeanu recomanda ca ora de curs sa fie de numai 30 de minute, elevii sa nu stea la scoala mai mult de patru ore si sa nu li se puna calificative. „Copiii de azi se maturizeaza mai repede fata de generatiile anterioare. Astfel, masura luata de MEC nu e nejustificabila. Din pacate, scoala romaneasca inca pastreaza stilul autoritar de comunicare cu elevii, se pastreaza inca modele care faciliteaza putin comunicarea intre cadrele didactice si elevi. Unii pot obosi repede, altii ar putea sa nu faca fata programului. Poate aparea riscul abandonului, desi nu imediat, la acei copii care se pot speria de scoala“. Dr. psiholog Ion-Andrei Popescu este de parere ca „nu trebuie sa sacrificam copiii de dragul alinierii la Europa. Invatamantul obligatoriu de la 6 ani este o decizie administrativa care le-ar putea aduce daune copiilor. Maturizarea lor fortata poate atrage dupa sine resentimente fata de scoala“.