Horoscopul zilei

Sagetator
(22 Noiembrie - 20 Decembrie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Cea mai mare biblioteca din lume este Library of Congress, din Washington DC, aceasta gazduind aproape 119 milioane de carti, dispuse pe rafturi a caror lungime insumata atinge 853 km.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Intrebare:De ce alearga Banel Nicolita asa mult pe teren? Raspuns:E platit la kilometru.

› vrei mai mult

Lansare de carte in premiera in Romania: Testarea Standardizata in Educatie

08 Noiembrie 2023

Cartea Testarea Standardizata in Educatie

Prima carte care pune sub lupa evaluarea in sistemul educational romanesc


Dragos Iliescu, profesor universitar, specialist in psihologie aplicata in context ocupational si in testarea si evaluarea psihologica si educationala a lansat "Testarea Standardizata in Educatie", prima carte care pune sub lupa evaluarea in sistemul educational romanesc. Cartea a aparut sub umbrela Editurii Humanitas si este deja disponibila in librariile editurii din toata tara.


Lucrarea isi propune sa aduca in prim-plan o perspectiva echilibrata in ceea ce priveste testarea standardizata in educatie si de a face acest subiect mai accesibil si mai usor de inteles pentru toata lumea.

Lansarea cartii a avut loc seara trecuta, in cadrul unei prezentari publice la care au participat Prof. Marcel Bartic si Daniela Visoianu, specialist in politici publice in domeniul educatie.


„Aceasta este o carte de tip eseu, intentia fiind sa fac inteligibil, pe cat posibil, acest subiect in primul rand profesorilor, deoarece acestia vor trebui sa accepte sau nu aceasta evolutie. Insa cartea este tintita si catre parinti, catre elevi, dar si catre toti cei care intr-un fel sau altul sunt legati de educatie. Eu cred ca evaluarea nu este o componenta a educatiei, este parte din ADN-ul educatiei. Sper ca aceasta carte va fi un punct de plecare pentru dezbateri si discutii publice constructive si ca va contribui la imbunatatirea modului in care se realizeaza procesul de evaluare in sistemul educational romanesc. Mi-am propus sa aduc un punct de vedere echilibrat, care sa umple un gol de informatie relevanta despre testarea standardizata, un subiect actual si de mare importanta”, spune Prof. Univ. Dr. Dragos Iliescu.


Cartea "Testarea Standardizata in Educatie" abordeaza cu rigurozitate concepte psihologice si educationale complexe, precum testarea, evaluarea, standardizarea si competentele. Cu toate acestea, este scrisa intr-un limbaj accesibil, in spiritul iluminismului, pentru a putea fi inteleasa de catre o gama larga de cititori, indiferent de cunostintele specializate. Cartea este structurata in mai multe capitole, oferind o analiza detaliata a diferitelor aspecte ale evaluarii standardizate: "Introducere in evaluarea standardizata", "Domenii ale evaluarii standardizate", "Efecte pozitive ale evaluarii standardizate", "Riscuri, efecte perverse (si alte preocupari legitime legate de evaluarea standardizata)", "Dezvoltarea testelor standardizate si asigurarea calitatii" si "Alternative la testarea standardizata".


„Testarea standardizata a devenit o tema care a trezit cel mai mare interes in ultimii 10-15 ani, ceea ce nu se intampla foarte des in sistemul nostru de invatamant, iar faptul ca am ajuns sa discutam cu argumentele pe masa si sa le vedem atat din perspectiva pro, cat si contra, cred ca e cel mai mare castig al tuturor celor implicati in procesul de invatare. Sunt ani in care colegii nostri au avut aceeasi fisa de evaluare la sfarsitul anului scolar, aceeasi grila de evaluare a performantelor, aceleasi criterii. De fapt, progresul trebuie vazut altfel, trebuie sa ne raportam la ce facem in sala de clasa”, a spus Prof. Marcel Bartic.


Impactul folosirii testarii standardizate asupra profesorilor


In anul 2016, Ministerul Educatiei publica un raport din care reiesea faptul ca un profesor din mediul gimnazial foloseste 16 ore pe saptamana pentru activitati legate de evaluare, intr-un fel sau altul: gandind teste, aplicand teste, scorand teste, oferind feedback la teste. 16 ore inseamna mai mult de o treime din timpul saptamanal al profesorilor de la clasa. In cadrul prezentarii publice, s-a adus in discutie in ce masura aceasta poate fi considerata ca o investitie rationala a timpului, concluzia fiind ca aceste ore ar putea fi investite in capacitatea profesorului, in timpul sau, pentru a face educatie si nu evaluare.


„Deci le da mai multa flexibilitate. Le salveaza timp pentru a se concentra pe alte lucruri. Principalul scop al evaluarii este feedback-ul. Niciodata nu facem evaluare doar de dragul evaluarii. Evaluarea in esenta genereaza date pe care nu le-am avea altfel. Pentru ca datele stau la baza unor politici, si pe baza acelor date trebuie sa luam decizii. Iar aceste decizii il implica pe copil, dar implica probabil si profesorul, poate restul clasei, poate parintele care ar trebui sa sustina invatarea, procesul de invatare. Deci nu doar ca il ajuta pe profesor sa economiseasca 16 ore pe saptamana, sau poate mai mult in unele cazuri, ci il ajuta sa si dea acel feedback”, adauga Prof. Univ. Dr. Dragos Iliescu.


„Testarea standardizata vine la pachet cu multa emotie, mai ales atunci cand influenteaza o alegere de viata. Itemul presupune manifestarea unei performante, e posibil succesul, la fel si esecul, doar ca noi nu suntem intr-o societate care sa fie la fel de relaxata si fata de esec, ca si fata de succes. Noua nu ne place sa ni se puna note. Indiferent ca se cheama standardizate sau nu. Iar parintii sunt intr-o profunda ceata privitor la ceea ce stiu copiii lor. Nota este singurul indicator, si atunci ne construim un sistem de referinta legat de note. Iar fiindca nu avem standarde, nu stim ce inseamna nota 8, spre exemplu, iar singurele ancore pe care le avem sunt prin comparatie cu colegii de clasa”, a spus Daniela Visoianu.


De obicei, testele standardizate vin cu rapoarte standardizate, care sunt redactate in asa masura incat copilul, dar si parintele sa inteleaga ce inseamna nota respectiva si ce poate face mai departe ca peste o saptamana nota sa fie alta, si mai mare. Vorbim in acest caz despre un intreg ecosistem, in care testarea standardizata e o celebrare a unicitatii, o celebrare a faptului ca fiecare este altfel.


Dragos Iliescu este autor a peste 200 de articole stiintifice, capitole de carte si carti. Pe langa cariera academica, acesta a fost activ in consultanta de‑a lungul ultimilor 25 de ani, fiind implicat in sau conducand un numar de proiecte importante privind testarea si evaluarea psihologica si educationala, in contexte comerciale sau guvernamentale, in Europa, Asia, Africa si America de Sud. Totodata, este fost presedinte al International Test Commission (ITC) si actualul presedinte al Diviziei 2 (Evaluare psihologica si educationala) al Asociatiei Internationale de Psihologie Aplicata.

Inapoi la lista de stiri