Fetele prefera limbile straine, armata si silvicultura
21 Aprilie 2004
Ultimul raport al Institutului National de Statistica arata ca, in acest an scolar, invatamantul liceal de stat este frecventat de 758. 300 de elevi, cu 18.500 mai multi fata de anul precedent, 2002-2003. Din numarul total al celor inscrisi in clasele IX-XIII, 750. 600 (98,9%) studiaza in unitati scolare publice, 6.500 (0,9%) in unitati scolare private si 1. 800 (0,2%) in unitati scolare ale cooperatiei. In procente, 73,2% din acesti elevi provin din mediul urban si 26,8% din cel rural. De asemenea, numarul de tineri inscrisi in sistemul invatamantului liceal de stat ce revine la 10. 000 de locuitori este de 349, fata de numai 331 de elevi in anul scolar precedent. Activitatea de educare si instruire a elevilor este asigurata de 58. 900 de cadre didactice, din care 53.600 sunt profesori si 5.300 maistri instructori. Dintre acestia, 88,5% sunt dascali incadrati cu norma intreaga, iar 57. 700 sunt cadre didactice calificate, conform cerintelor postului. Din numarul total de profesori, 65% sunt de sex feminin. "Incepand din aceasta toamna, intregul sistem liceal se va reorganiza, deoarece invatamantul de 10 clase va deveni obligatoriu. Drept urmare, numarul de elevi din clasele a IX-a va creste, dupa calculele noastre, aproape dublu fata de actualul an scolar, ceea ce va necesita marirea numarului de cadre didactice titulare, mai ales pentru catedrele de limbi straine", a opinat Irinel Chiran, secretar de stat cu invatamantul preuniversitar. Potrivit aceleiasi statistici, toti elevii inscrisi in invatamantul liceal studiaza o limba moderna si, dintre acestia, 465. 300 (61,3%) studiaza si o a doua limba moderna. In continuare, se manifesta o preferinta deosebita pentru limbile engleza si franceza. Cei mai multi absolventi de clasa a VIII-a au optat pentru filiera teoretica (limbi straine, informatica), frecventand 48,1% din ei. Restul, de 29,2% au preferat invatamantul tehnic si numai 10,2% pe cel economic. Elevele inregistreaza cea mai mare frecventa la profilurile pedagogic (92,4%), coregrafic (73,4%) si economic (66,3%).