"Daca voi mai face vreodata film, va fi doar de placere"
28 Ianuarie 2005
Francis Ford Coppola s-a intalnit, miercuri seara, timp de o ora si jumatate, cu studentii Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica, carora le-a povestit despre cariera sa cu succese si esecuri rasunatoare, culisele filmului "Nasul" si proiectul care l-a adus in Romania. Zeci de tineri s-au inghesuit sa-l asculte pe realizatorul filmelor "Nasul" si "Apocalypse Now". Mai mult de jumatate dintre ei au stat in picioare si toti l-au asteptat peste o ora, intarzierea fiind pricinuita de dorinta profesorilor de a-i prezenta doua productii ale Universitatii: scurtmetrajele "Bucuresti-Wien 8:15" (regia Catalin Mitulescu) si "Grigore si Marieta" (Catalin Cocris). Intalnirea cu studentii a avut loc la finalul unei vizite in Romania in care Coppola, insotit de nepoata sa, Giancarla, a trecut prin Bucuresti, Piatra Neamt si Bacau si a vazut cateva spectacole de teatru si film autohtone. Cineastul, care a studiat, initial, teatrul, este interesat de musical si a fost sa vada "Chirita of Barzoieni" la Teatrul de Comedie. De asemenea, a urmarit "Filantropica" lui Nae Caranfil. Coppola a venit in Romania pe urmele lui Eliade. De multa vreme, lucreaza la un mare proiect, care ar putea marca intoarcerea sa la regia de film dupa o pauza de noua ani. Tot scriind la acest "opus imperfectus", cum il numeste el, l-a citit pe Mircea Eliade. Apoi a vrut sa vada si tara natala a acestuia. Cum a ajuns la Eliade este o alta poveste. "Totul a inceput cu un sarut", povesteste Coppola. Pe cand avea 17 ani, s-a indragostit de o fata cu un an mai mica, prima pe care a sarutat-o. Acea fata a ajuns sa studieze la Harvard, si-a dat doctoratul cu o teza despre sanscrita si l-a cunoscut astfel pe Mircea Eliade, la Chicago. Ea a fost cea care i l-a recomandat pe Eliade lui Coppola, dupa ce citise scenariul la care cineastul lucreaza de mult timp. Regizorul, in varsta de 65 de ani, pare a fi intr-o perioada de acumulare: "M-am saturat sa fiu celebru, sa ma intampine televiziunea cand vin sa vorbesc cu studentii. Vreau sa invat. Atata tot. Vreau sa aflu adevarul despre mine si sa ma redescopar ca artist dupa noua ani de pauza. De-asta am venit in Romania". Pe de alta parte, Coppola are o experienta bogata de impartasit. A cunoscut triumful, dar si dezastrul. A castigat Oscaruri, Globuri de Aur si Palme d'Or, dar a fost si la un pas de faliment. Pe cand avea 31 de ani, a castigat primul premiu al Academiei Americane, pentru scenariul filmului "Patton" (1970). Din ratiuni financiare, a acceptat oferta Paramount de a ecraniza romanul "Nasul" al lui Mario Puzzo. Primele doua parti ale filmului au marcat istoria cinematografiei. Ambele au castigat Oscaruri la categoria cel mai bun film, "Nasul Partea a II-a" fiind prima continuare din istorie care a obtinut acest premiu. Epopeea despre razboiul din Vietnam, "Apocalypse Now", (1979) i-a "imbolnavit" pe aproape toti cei implicati. Filmul a fost terminat in trei ani, dar a avut premiera la Cannes, unde a obtinut Palme d'Or. Ulterior, cariera de regizor a lui Coppola a luat-o pe o panta descendenta. De pilda, extravagantul "One From the Heart" (1982) l-a lasat cu datorii de 30 de milioane de dolari. "Din fericire, acum nu mai trebuie sa fac film pentru a-mi castiga existenta. Traiesc din vin, turism si editarea de reviste", a spus, miercuri, regizorul. "Daca ar fi sa mai fac vreodata un film, va fi doar de placere. Iar daca ar fi sa aleg intre un film cu un impact mare si un film apreciat de critica si de un public restrans, as alege a doua varianta", a adaugat el. Unul dintre motivele pentru care nu a mai regizat vreun film in ultimul timp este lipsa de independenta de la Hollywood. "Traim o perioada dificila in industria cinematografica. Companii precum Fox, Paramount, Disney si Sony controleaza productia si distributia de film. Daca vrei sa faci un proiect de anvergura, trebuie sa inchei un contract cu una dintre ele. Asta inseamna ca iti vor impune anumiti actori si anumite scene. Aceste companii vor, de fapt, acelasi film. Asa se explica moda continuarilor. Un film nou ar insemna un risc", crede Coppola. Experienta i-a permis sa le dea si cateva sfaturi studentilor regizori: sa lucreze cat mai mult cu actorii, inca din scoala, sa se increada in intuitie, sa adapteze stilul temei filmului. Coppola a dezvaluit ca metodele sale de lucru cu actorii se apropie de cele ale unui regizor de teatru. Inainte de a incepe filmarile, petrece doua saptamani alaturi de actori, facand mai ales improvizatii. Acestea sunt legate de subiectul filmului, dar nu sunt scene din scenariu. "Astfel, cand incepi sa filmezi, actorii au devenit deja acele personaje, iar relatiile dintre acestea s-au format", a explicat Coppola. El a povestit pe scurt o astfel de improvizatie in cazul "Nasului". Intr-o seara, i-a invitat intr-o rezerva a unui restaurant italian pe Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall si James Caan. S-au asezat ca la o masa in familie. Sora regizorului, Talia, care urma sa joace rolul Connie, ii servea cu mancare. "Au devenit o familie in acea seara, printr-o improvizatie ce a implicat simturile: gustul si mirosul mancarii italienesti", a spus regizorul. Tatal regizoarei Sofia Coppola ("Virgin Suicides", "Lost in Translation") crede ca "filmul este ca circul": se invata in familie, se transmite de la o generatie la alta. A invatat-o multe pe fiica sa, dar poate cel mai important lucru a fost "sa nu ceara indicatii daca a pierdut drumul, ci sa inventeze traseul".
Adevarul, 28 ianuarie 2005