Educatie
Horoscopul zilei
Cultura generala
In medie, o pisica de casa, traieste 15 ani.
› vrei mai multBancul zilei
Sotul, intors acasa, simte mirosul din bucatarie.
- Iar tocana de pasare?
- Dragule, tu nu stii ce vrei: luni iti place tocana, marti, miercuri, joi, vineri si sambata la fel - iti place - si, deodata, duminica nu-ti mai place.
Shop Clopotel.ro

Computerele din spatele seriei Star Wars
18 Mai 2005Productia
Primul pas in crearea unui film este acela de gasire a ideii si de realizare a scenariului. Acesta este schitat cu cateva repere fixe, iar alte scene si bucati ale scenariului raman de finalizat intr-o faza ulterioara. Dupa aceea, se realizeaza storeboard-ul, o schita a actiunii asemanatoare cu benzile desenate, ea fiind baza dialogului si a actiunii. Actorii care isi "imprumuta" vocea personajelor digitale sunt inregistrati. In continuare, se executa o editare primara prin stabilirea timpului pe care fiecare scena sau secventa o are alocata astfel incat sa nu fie prea lunga (plictisitoare) si nici prea scurta (pierderea mesajului). Departamentul artistic realizeaza personajele bidimensionale. Se incepe "modelarea si sculptarea" digitala a personajelor, inclusiv stabilirea articulatiilor acestora. Ulterior se realizeaza mediul in care se misca personajele, decorul, navele spatiale si toate elementele digitale ce apar pe fundal. Personajele capata o fata 3D si se stabileste locul si modul de filmare cu o camera virtuala, miscarea personajelor in "platou" etc. Urmatorul pas este acela de a da expresivitate personajelor prin stabilirea mimicii. Pasul urmator este acela de adaugare a umbrelor in functie de dispunerea luminii in fiecare scena. Computerele incep procesul de "rendering" adica transformarea tuturor informatiilor referitoare la culoare, lumini, miscarea personajelor si multe altele intr-un frame de film. Acest proces necesita o mare putere de calcul. 24 de frame-uri alcatuiesc impreuna o secunda de film. Timpul necesar rendering-ului unui singur frame este in medie de sase ore, iar pentru cele mai complexe scene a fost nevoie chiar de 90 de ore de calcul pentru realizarea unui singur frame. In final, se adauga muzica si se realizeaza ultimele retusuri.
Tehnica de calcul
Companii de renume precum Intel si AMD se lauda cu sistemele livrate catre IL&M in scopul realizarii filmelor din seria Star Wars. Animatorii companiei folosesc cele mai noi si puternice PC-uri pentru a crea magia ce sta in spatele unor firme ca Terminator 3, The Hulk, Star Wars Episode III sau Harry Potter si Camera secretelor. Pentru episodul II au fost achizitionate peste 600 de statii de lucru bazate pe Pentium IV. Intre Star Wars Episode I si Episode II, puterea de calcul s-a triplat, animatorii reusind sa proceseze informatia in mai putin timp si sa creeze efecte speciale mai complexe. Conform AMD, procesorul ce a stat la baza serverelor si statiilor de lucru pe care s-a procesat episodul III din Star Wars a fost AMD Opteron. Procesarea digitala bazata pe AMD64 de la JAK Films, compania ce produce Star Wars episodul III, a realizat previzualizarea si prepostproductia ce include miscarea digitala 3D, modelarea 3D, iluminare, umbre, textura, compozitie si tehnici de rendering. Statiile de lucru folosite aveau procesor AMD64 si sistemul de operare Windows XP Pro impreuna cu software-ul Adobe After Effects. Serverul de fisiere s-a bazat tot pe procesorul AMD64 pe care rula Microsoft Windows Storage Server 2003. Datorita sistemelor superperformante folosite, George Lucas a avut acces direct la o eficienta si productivitate de nemaiintalnit, avand practic mereu in fata imaginile 3D in timp real. Tehnologia folosita i-a oferit posibilitatea de a fi mai creativ de la designul galaxiilor si al oraselor viitorului pana la coregrafia secventelor de actiune ce se petrec la viteza foarte mare. Echipa de programatori a fost capabila sa prelucreze in numai cateva ore secvente care alta data ar fi durat cateva saptamani.