Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Cultura generala
Apa calda este mai grea decat apa rece.
› vrei mai multBancul zilei
Ati auzit de fraierul care a incercat sa treaca inot Oceanul Atlantic?
La jumatatea distantei a obosit si s-a intors.
Shop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Teze_Nationale
Metode Subiect Examen TEZE NATIONALE 2010
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 201188 bytes |
Metodologia de organizare si desfasurare a Evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2009-2010
METODOLOGIA
DE ORGANIZARE SI DESFASURARE A EVALUARII NATIONALE PENTRU ELEVII
CLASEI A VIII-A, IN ANUL SCOLAR 2009-2010
I. DISPOZITII GENERALE
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementeaza organizarea
si desfasurarea Evaluarii nationale care va fi sustinuta de elevii clasei a
VIII-a, in anul scolar 2009-2010.
(2) Evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a reprezinta modalitatea
de evaluare interna sumativa a competentelor dobandite pe parcursul
invatamantului gimnazial.
Art. 2. (1) Evaluarea nationala se desfasoara, anual, intr-o
singura sesiune, cu doua perioade.
(2) In caz de absentare de la evaluarea nationala, acesta poate fi sustinuta
intr-o sesiune ulterioara.
(3) Atat candidatii proveniti din invatamantul de stat, cat si cei din invatamantul
particular au dreptul sa sustina evaluarea nationala, fara taxa.
Art. 3. - In sensul prezentei metodologii, se definesc urmatorii
termeni:
- asistent - cadru didactic, invatator/ institutor sau profesor de alta specialitate
decat cea la care se sustine evaluarea, cu atributii de supraveghere in salile
in care se desfasoara proba scrisa;
- catalogul evaluarii nationale - document informatizat, instituit la nivelul
unitatii de invatamant, care cuprinde datele de identificare a elevilor si notele
obtinute de acestia la evaluare si care este utilizat la crearea bazei de date
pentru admiterea absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a.
Pentru oficializarea documentului, se realizeaza doua copii in forma tiparita,
semnate de presedintele, de membrii si de profesorii evaluatori;
- nota finala - nota calculata ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire,
a notelor acordate de profesorii evaluatori. Aceasta nota este cea care se va
lua in calcul pentru media generala la evaluarea nationala.
- perioada evaluarii nationale - interval de timp prestabilit in care candidatii
sustin probele de evaluare, se solutioneaza contestatiile si se afiseaza rezultatele;
- perioada speciala de evaluare - interval de timp prestabilit, in care sustin
evaluarea nationala elevii absenti sau amanati de la perioada de evaluare;
- profesor evaluator - cadru didactic, desemnat pentru evaluarea probelor scrise,
dupa caz, abilitat in domeniul evaluarii, prin programul acreditat propus de
CNCEIP - "Dezvoltarea competentelor de evaluare ale cadrelor didactice",
prin cursuri organizate de Casa Corpului Didactic sau de alte organisme abilitate
in formare profesionala, sau avand experienta in evaluare;
- evaluare nationala - forma de evaluare, organizata, in anul scolar 2009-2010,
pentru elevii din clasa a VIII-a, constand in sustinerea unor probe scrise,
fiecare cu durata de 120 de minute, care se desfasoara la datele prevazute in
Calendarul de desfasurare a evaluarii nationale.
Anexa nr.1 la O.M.E.C.I. nr. 4846 din 31.08.2009, cu privire la organizarea
si desfasurarea Evaluarii Nationale pentru
elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2009-2010
II. COORDONAREA ORGANIZARII SI DESFASURARII EVALUARII NAtIONALE
Art. 4. - (1) Coordonarea pe plan national a organizarii si
a desfasurarii evaluarii nationale este asigurata de M.E.C.I., prin Comisia
Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale, care se constituie, la inceputul
anului scolar, prin ordin al ministrului si care functioneaza in cadrul M.E.C.I.
(2) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti, se constituie comisia judeteana/a
municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale, numita in continuare
comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti.
(3) Comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti asigura aplicarea riguroasa
a prevederilor metodologiei, organizeaza si coordoneaza desfasurarea evaluarii
nationale.
(4) In fiecare unitate de invatamant in care sunt scolarizati elevi in clasa
a VIII-a, se constituie si functioneaza o comisie, responsabila pentru organizarea
si desfasurarea, la nivelul unitatii de invatamant, a evaluarii nationale, numita
in conformitate cu prezenta metodologie si coordonata de catre un presedinte.
Elevii din mediul rural care provin din unitati de invatamant cu mai putin de
10 elevi la clasa a VIII-a, se arondeaza la scolile coordonatoare.
Art. 5. - Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale,
numita in continuare Comisia Nationala, se compune din:
- presedinte - un secretar de stat din M.E.C.I., responsabil cu invatamantul
preuniversitar;
- vicepresedinti - directorul general al Directiei Generale Educatie Timpurie,
Scoli, Performanta si Programe, directorul general al Directiei Generale
Invatamant in Limbile Minoritatilor si Relatia cu Parlamentul, directorul general
al Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul
Preuniversitar;
- secretar - un specialist din cadrul Centrului National pentru Curriculum si
Evaluare in Invatamantul Preuniversitar;
- 4-6 membri - directori, sefi de serviciu, inspectori generali de specialitatile
la care se sustine evaluarea nationala, din M.E.C.I., specialisti din cadrul
Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar.
Art. 6. — Componenta Comisiei Nationale pentru organizarea
Evaluarii nationale se aproba prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii
si Inovarii, la inceputul anului scolar.
Art. 7. — Comisia Nationala are urmatoarele atributii:
(1) publica, la inceputul anului scolar, calendarul si metodologia de organizare
si desfasurare a evaluarii nationale, precum si programele pentru evaluarea
nationala;
(2) stabileste numarul variantelor de subiecte pentru evaluarea nationala, din
care se extrage, prin tragere la sorti, subiectul pentru evaluare;
(3) coordoneaza organizarea si desfasurarea evaluarii nationale;
(4) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene/
a municipiului Bucuresti si comisiile din unitatile de invatamant;
(5) decide reevaluarea unor lucrari, in vederea monitorizarii calitatii evaluarii
lucrarilor si pentru stabilirea unor eventuale masuri, la nivel national sau
judetean. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obtinute initial,
la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, de catre candidatul in cauza;
(6) decide delegarea unor reprezentanti ai comisiei nationale, pentru monitorizarea
tuturor activitatilor din cadrul evaluarii nationale;
(7) stabileste modalitatile de raportare de catre comisiile judetene/ a municipiului
Bucuresti si de centralizare a datelor;
(8) analizeaza desfasurarea si rezultatele evaluarii nationale, in baza rapoartelor
transmise de comisiile judetene/a municipiului Bucuresti, si prezinta concluziile
conducerii M.E.C.I.;
(9) propune ministrului Educatiei, Cercetarii si Inovarii modificari si completari
la calendarul si la metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale.
Art. 8. - (1) Comisiile judetene/ a municipiului Bucuresti
se compun din:
- presedinte - un inspector scolar general/ inspector scolar general adjunct;
- membri - 1-3 inspectori scolari pentru ariile curriculare din care fac parte
disciplinele la care se sustine evaluarea nationala; in municipiul Bucuresti
pot fi numiti suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector;
- informatician - un informatician din inspectoratul scolar judetean/ al municipiului
Bucuresti.
(2) In judetele in care se sustin probe in limbile minoritatilor nationale,
din comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti face parte si inspectorul care
coordoneaza invatamantul cu predare in limbile minoritatilor nationale.
(3) Componenta nominala a acestor comisii se aproba prin decizia inspectorului
scolar general, cel mai tarziu pana la data de 15 octombrie.
Art. 9. Comisiile judetene/ a municipiului Bucuresti au urmatoarele
atributii:
(1) nominalizeaza unitatile de invatamant din mediul rural care sunt arondate
altor unitati de invatamant;
(2) raspund de organizarea si de desfasurarea evaluarii nationale in conditiile
stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judetului/ al municipiului Bucuresti;
(3) raspund de solutionarea problemelor de finantare a actiunilor legate de
organizarea si desfasurarea evaluarii nationale, sesizate de catre directorii
de scoli;
(4) coordoneaza dotarea scolilor cu logistica necesara pentru buna desfasurare
a evaluarii nationale – copiatoare in stare de functionare, care sa permita
multiplicarea subiectelor pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;
(5) propun Consiliului de administratie al inspectoratului scolar, respectand
principiile competentei in evaluare si al compatibilitatii, membrii comisiilor
din unitatile de invatamant in vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului
scolar general, cu 48 de ore inainte de data stabilita pentru Evaluarea nationala;
(6) deleaga inspectori scolari de specialitate, reprezentanti ai comisiei judetene/
a municipiului Bucuresti, pentru monitorizarea tuturor activitatilor din cadrul
Evaluarii nationale;
(7) se adreseaza, in scris, directiilor judetene de sanatate, pentru a asigura
prezenta personalului medical in fiecare unitate scolara, in perioada desfasurarii
Evaluarii nationale, precum si consiliilor locale, operatorilor de energie electrica,
operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc., in scopul asigurarii
conditiilor corespunzatoare pentru desfasurarea evaluarii;
(8) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor din unitatile de invatamant
cu privire la desfasurarea Evaluarii nationale, cu cel mult 48 de ore inaintea
declansarii activitatilor specifice fiecarei comisii;
(9) coordoneaza activitatile de preluare si de transmitere a subiectelor si
a baremelor pentru Evaluarea nationala catre unitatile de invatamant;
(10) asigura confidentialitatea subiectelor din momentul primirii si pana in
momentul terminarii probei;
(11) opereaza, in situatii justificate, schimbari ale membrilor comisiilor din
unitatile de invatamant;
(12) transmit Comisiei Nationale, in cel mai scurt timp posibil, situatiile
speciale din ziua respectiva;
(13) sesizeaza imediat Comisiei Nationale orice situatie a carei rezolvare nu
este prevazuta in metodologie sau care depaseste atributiile specificate de
metodologie pentru comisiile judetene/a municipiului Bucuresti;
(14) transmit Comisiei Nationale situatii statistice, in conformitate cu modul
de raportare si termenele solicitate de catre aceasta;
(15) preiau cataloagele Evaluarii nationale de la comisiile din unitatile de
invatamant, pentru a constitui baza de date in vederea admiterii elevilor in
ciclul inferior al liceului;
(16) decide reevaluarea unor lucrari, in vederea monitorizarii calitatii evaluarii
lucrarilor si pentru stabilirea unor eventuale masuri, la nivel national sau
judetean. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obtinute initial,
la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, de catre candidatul in cauza;
(17) elaboreaza si transmit Comisiei Nationale, in termen de 10 zile de la incheierea
Evaluarii nationale, rapoarte privind organizarea si desfasurarea acesteia.
Art.10. Comisiile din unitatile de invatamant se compun din:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant;
- membri - 1-3 cadre didactice din unitatea de invatamant. In situatia in care,
in unitatea de invatamant, se sustin probe redactate intr-o limba a minoritatilor,
cel putin unul din membrii comisiei trebuie sa fie bun cunoscator al limbii
respective;
- asistenti;
- evaluatori.
Art. 11. - Comisiile din unitatile de invatamant au urmatoarele
atributii:
(1) organizeaza desfasurarea Evaluarii nationale, in conformitate cu prevederile
prezentei metodologii;
(2) asigura pregatirea salilor in care se sustin probele, intr-un numar optim,
astfel incat elevii sa fie asezati cate unul in banca si afiseaza, pe usa fiecarei
sali, lista nominala cu elevii repartizati in ordine alfabetica;
(3) completeaza catalogul electronic al Evaluarii nationale cu datele de identificare
a unitatii de invatamant, cu numele, initiala tatalui, prenumele elevilor, cu
numele disciplinelor la care acestia sustin probe;
(4) asigura existenta, in numar suficient, a copiatoarelor pentru multiplicarea
variantei de subiecte;
(5) asigura, sub coordonarea presedintelui Comisiei judetene, numarul corespunzator
al colilor tipizate si consumabilele necesare bunei desfasurari a Evaluarii
nationale;
(6) realizeaza, sub semnatura, instruirea asistentilor cu privire la desfasurarea
Evaluarii nationale, decid repartizarea acestora in sali si predau fiecaruia
fisa de atributii;
(7) intocmesc borderoul de predare/primire in care semneaza elevii pentru a
confirma numarul de pagini ale lucrarii elaborate;
(8) asigura confidentialitatea subiectelor din momentul primirii si pana in
momentul terminarii probei;
(9) multiplica varianta de subiecte intr-un numar egal cu numarul elevilor;
(10) asigura distribuirea in plicuri sigilate a variantei de subiecte extrase
la fiecare clasa, in numar egal cu numarul elevilor din clasa respectiva;
(11) aplica stampila scolii peste coltul inchis si lipit al lucrarii, fara a
semna lucrarea, inainte de iesirea primului elev din sala in care se sustine
proba;
(12) nu permit ca in spatiile in care se desfasoara Evaluarea nationala, sa
patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana/a municipiului
Bucuresti sau neprevazute de prezenta metodologie;
(13) primesc de la asistenti, cu proces-verbal, lucrarile de evaluat;
(14) presedintele comisiei amesteca lucrarile, le numeroteaza de la 1 la n si
le repartizeaza profesorilor evaluatori, odata cu borderourile de evaluare;
(15) asigura evaluarea lucrarilor;
(16) asigura o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplina
la care se sustin probe, cu scopul de a diminua diferentele dintre evaluatori
in aplicarea baremului de evaluare si de notare;
(17) stabilesc salile in care lucreaza profesorii evaluatori, tinand cont ca
in fiecare sala trebuie sa se afle cel putin trei cadre didactice – evaluatori
si/ sau membrii ai comisiei;
(18) stabilesc salile in care lucreaza profesorii evaluatori, tinand cont ca
doi profesori care evalueaza acelasi set de lucrari trebuie sa lucreze in sali
diferite si ca in fiecare sala trebuie sa se afle cel putin trei cadre didactice;
(19) desecretizeaza lucrarile evaluate si inregistreaza, in catalogul electronic,
pentru fiecare elev, nota obtinuta, calculata ca medie aritmetica cu doua zecimale,
fara rotunjire, a notelor acordate de cei doi evaluatori;
(20) stabilesc, prin verificare, concordanta intre notele inscrise pe lucrari
si cele din catalogul electronic;
(21) verifica corectitudinea calculului notelor finale, precum si concordanta
dintre notele inscrise pe lucrari si cele din cataloagele electronice;
(22) afiseaza notele obtinute la Evaluarea nationala, in loc vizibil;
(23) primesc eventualele contestatii;
(24) resecretizeaza lucrarile ale caror note au fost contestate si le transmit
centrelor desemnate pentru rezolvarea contestatiei;
(25) afiseaza notele obtinute la lucrari, in urma rezolvarii contestatiilor,
in loc vizibil;
(26) asigura reevaluarea lucrarilor ale caror note au fost contestate, daca
unitatea de invatamant respectiva a fost desemnata de inspectoratul scolar pentru
rezolvarea contestatiilor;
(27) completeaza catalogul electronic cu notele rezultate in urma reevaluarii
lucrarilor ale caror note au fost contestate;
(28) desecretizeaza lucrarile reevaluate si inregistreaza, pentru fiecare elev,
in catalogul electronic si in cel tiparit nota obtinuta in urma reevaluarii,
calculata ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate
de cei doi evaluatori;
(29) raspund de organizarea si de desfasurarea Evaluarii nationale, cu respectarea
prevederilor prezentei metodologii si a celorlalte prevederi legale;
(30) raspund de asigurarea securitatii si a integritatii lucrarilor scrise;
(31) comunica imediat comisiei judetene/a municipiului Bucuresti orice situatie
speciala sau incalcare a prevederilor legale;
(32) asigura pastrarea lucrarilor in arhiva unitatii de invatamant timp de doi
ani.
(33) predau reprezentantilor comisiei judetene/ a municipiului Bucuresti, pe
baza de proces-verbal, catalogul electronic si doua exemplare tiparite ale acestuia,
completate cu notele obtinute la evaluare. Cataloagele tiparite sunt semnate
de presedinte, un membru al comisiei si de profesorii evaluatori si stampilate
cu stampila unitatii de invatamant;
(34) elaboreaza si transmit comisiei judetene/ a municipiului Bucuresti, in
termen de trei zile de la incheierea activitatii in unitatea de invatamant,
rapoarte privind organizarea si desfasurarea acesteia.
III. DISCIPLINELE LA CARE SE SUSTINE EVALUAREA NATIONALA
Art. 12. Disciplinele la care se sustin probe pentru Evaluarea
nationala pentru elevii clasei a VIII-a sunt urmatoarele:
a) Limba si literatura romana;
b) Limba si literatura materna - pentru elevii apartinand minoritatilor nationale,
care au urmat cursurile gimnaziale in limba materna;
c) Matematica.
IV. ELABORAREA SUBIECTELOR
Art. 13. - (1) Subiectele pentru Evaluarea nationala se elaboreaza
in cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul
Preuniversitar, tinand seama de urmatoarele cerinte:
a) sa fie formulate dupa modelul evaluarilor internationale;
b) sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele pentru
Evaluarea nationala;
c) sa aiba un nivel mediu de dificultate;
d) sa permita rezolvarea in 120 de minute.
(2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unitatile de invatamant in care
se desfasoara Evaluarea nationala va fi reglementata printr-o procedura separata.
(3) Baremul de evaluare si de notare pentru fiecare subiect se elaboreaza in
cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar
si se posteaza pe website-ul M.E.C.I., dupa desfasurarea probei.
(4) Elevilor apartinand minoritatilor nationale, care au urmat, conform legii,
in limba materna cursurile disciplinelor la care se sustin probe, li se asigura
subiectele atat in limba in care au studiat cat si in limba romana.
Art. 14. (1) Subiectele pentru Evaluarea nationala se clasifica
in categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demararii actiunii
de elaborare a acestora si pana in momentul in care devin publice.
(2) Toate persoanele care intra in contact cu subiectele pentru Evaluarea nationala
vor da o declaratie in acest sens.
V. DESFASURAREA EVALUARII NATIONALE
Art. 15. -(1) Salile in care se sustine Evaluarea nationala
vor fi, in prealabil, adaptate prin:
a) amenajarea acestora, astfel incat elevii sa fie asezati cate unul in banca,
in ordine alfabetica;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe elevi
in elaborarea lucrarilor scrise;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu elevii repartizati in
sala respectiva si a prevederilor metodologiei care ii informeaza pe acestia
ca
patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, cu mijloace electronice de calcul
sau de comunicare, frauda sau tentativa de frauda atrag dupa sine eliminarea
din sala si acordarea notei 1 la lucrarea respectiva;
(2) Supravegherea este asigurata, pentru fiecare sala, de doi asistenti, cadre
didactice de alta specializare decat cea corespunzatoare disciplinei la care
se sustine proba, proveniti din unitatea de invatamant.
(3) Inaintea intrarii in sali, presedintele comisiei din unitatea de invatamant
instruieste asistentii in legatura cu indatoririle ce le revin, cu prevederile
metodologiei de organizare si desfasurare a Evaluarii nationale pentru elevii
clasei a VIII-a, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze elevilor aflati
in sali.
(4) Asistentii, care intra in sali dupa ce au fost instruiti si au semnat fisa
de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu numele elevilor, procesul
verbal de predare-primire a lucrarilor scrise, hartie tipizata pentru lucrari
si hartie stampilata pentru ciorne. Numarul de coli tipizate si numarul de coli
pentru ciorne, primite pentru fiecare sala de clasa, vor fi consemnate in procesul
verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent in parte si de presedintele
comisiei.
(5) Inainte de aducerea subiectelor in sali, asistentii vor explica elevilor
modul de desfasurare a Evaluarii nationale si modul de completare a datelor
personale pe foaia tipizata. De asemenea, elevii sunt informati ca se interzice
patrunderea in sala cu orice fel de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari
etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu
orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.
Nerespectarea dispozitiilor referitoare la introducerea de materiale interzise
in sala de clasa duce la eliminarea elevului din clasa de catre presedintele
comisiei, indiferent daca materialele interzise au fost folosite sau nu, si,
dupa caz, la sanctionarea asistentilor.
(6) Elevii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform listelor
afisate. Fiecare elev primeste o coala de hartie tipizata, pe care isi scrie
cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea
in care sunt trecute in actul de identitate si completeaza citet celelalte date
de pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa
distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce asistentii din sali au verificat
completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce acestia semneaza
in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Colturile lucrarilor vor
fi lipite numai dupa ce elevii au inceput sa scrie pe foaie rezolvarea subiectelor.
Elevii vor primi atatea coli tipizate si ciorne marcate cu stampila scolii cate
le sunt necesare. Acestia vor completa, pe fiecare dintre colile tipizate utilizate,
datele personale, in coltul care
urmeaza sa fie lipit. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau
acelasi tip de etichete autocolante, pentru toti elevii din unitatea de invatamant;
(7) Dupa anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia Nationala, se multiplica
subiectele in numar egal cu numarul elevilor, urmand ca acestea sa fie distribuite
in sali. Comisia din unitatea de invatamant va lua toate masurile pentru a pregati
in mod corespunzator operatia de multiplicare, astfel incat sa fie asigurat
in cel mai scurt timp posibil cate un subiect pentru fiecare elev.
(8) Asistentii primesc subiectele multiplicate si secretizate, in plicuri, de
la presedinte, sau un membru al comisiei si le distribuie fiecarui elev. La
incheierea acestor operatiuni, incepe rezolvarea subiectelor de catre elevi.
Durata fiecarei probe scrise este de 120 de minute din momentul primirii subiectelor
de catre fiecare elev.
(9) Se interzice presedintelui, membrilor comisiei, asistentilor sau delegatilor
Comisiei Nationale ori ai comisiei judetene/a municipiului Bucuresti sa dea
elevilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa faca modificari
ale subiectelor sau ale baremelor de evaluare si de notare.
(10) Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intra in
sala si niciun elev nu poate parasi sala, decat daca preda lucrarea scrisa si
semneaza de predarea acesteia. Elevii care nu se afla in sala in momentul distribuirii
subiectelor pierd dreptul de a mai sustine Evaluarea nationala in perioada respectiva.
In cazuri exceptionale, daca un elev se simte rau si solicita parasirea temporara
a salii, el este insotit de unul dintre asistenti, pana la inapoierea in sala
de clasa. In aceasta situatie timpul alocat rezolvarii subiectelor nu va fi
prelungit.
(11) Pentru elaborarea lucrarii scrise, elevii folosesc numai cerneala sau pasta
de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor folosesc
numai creion negru. Pentru proba de la disciplina „Matematica", elevii
pot sa utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, in timpul probelor,
a mijloacelor de calcul. Se folosesc numai colile distribuite de catre asistenti.
(12) Elevii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul
gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii elevi, din diferite motive
- corectari numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere
- doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc
alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre asistenti in procesul-verbal
de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza
pe loc, mentionandu-se pe ele „Anulat" si se semneaza de catre cei doi
asistenti.
(13) In timpul desfasurarii Evaluarii nationale, asistentii nu dau elevilor
nicio indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectele. Unul dintre asistenti
sta in fata clasei, celalalt in spatele clasei si nu au alte preocupari in afara
de supraveghere.
(14) In timpul desfasurarii Evaluarii nationale, asistentii raspund de asigurarea
ordinii si a linistii in sala de clasa, de respectarea de catre elevi a tuturor
prevederilor prezentei metodologii. Asistentii au obligatia sa verifice daca
elevii au patruns in sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau
cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor si
sa ia masurile ce se impun. De asemenea, asistentii nu permit elevilor sa comunice
in niciun fel intre ei sau cu exteriorul si sesizeaza presedintele comisiei
asupra oricarei incalcari a prezentei metodologii.
(15) Eventualele fraude sau tentative de frauda, alte nereguli in desfasurarea
Evaluarii nationale, semnalate asistentilor de catre elevi sau sesizate de membrii
comisiei, de asistenti sau de catre delegatii Comisiei Nationale ori ai comisiei
judetene/ a municipiului Bucuresti, vor fi comunicate imediat presedintelui
comisiei. Acesta este obligat sa verifice si sa ia masurile ce se impun conform
prezentei metodologii. Aceste situatii sunt consemnate in procese verbale, care
se arhiveaza impreuna cu documentele comisiei. Comisia judeteana /a municipiului
Bucuresti va fi informata, imediat, despre orice situatie speciala;
(16) In situatia in care, potrivit prevederilor prezentei metodologii, un elev
este eliminat din sala, presedintele marcheaza pe lucrare, cu cerneala sau pix
rosu, „frauda", pune nota 1 (unu) si semneaza.
(17) In timpul desfasurarii Evaluarii nationale, in salile in care se desfasoara
proba scrisa au voie sa intre numai:
a) presedintele si membrii comisiei din unitatea de invatamant;
b) persoane delegate de catre Comisia Nationala sau de catre comisia judeteana
/a municipiului Bucuresti pentru a controla desfasurarea corecta a Evaluarii
nationale.
(18) Dupa ce isi incheie lucrarile, elevii numeroteaza foile, sub indrumarea
asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din
dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini, de exemplu sub
forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini.
Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care
sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa fiind barata de catre asistenti.
Dupa incheierea numerotarii, elevii predau asistentilor lucrarile si semneaza
pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.
(19) La primirea lucrarilor, asistentii bareaza spatiile nescrise, verifica
numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare-primire pe care
le semneaza elevii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
(20) La expirarea celor 120 de minute acordate, elevii predau lucrarile in faza
in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Trei elevi raman
in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(21) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in unitatea
de invatamant.
(22) La finalizarea desfasurarii probei, asistentii predau, sub semnatura, lucrarile
scrise presedintelui si celorlalti membri ai comisiei. Acestia verifica daca
numarul lucrarilor predate corespunde cu numarul semnaturilor din procesul-verbal
de predare a lucrarilor scrise, daca numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide
cu cel inscris pe lucrare si in procesul-verbal si daca spatiile nescrise au
fost barate.
Art.16. - Formatul foilor tipizate si modalitatea completarii
acestora se stabilesc de catre Comisia Nationala.
VI. EVALUAREA LUCRARILOR
Art.17. - (1) Evaluarea fiecarei lucrari se face de catre doi
profesori evaluatori din unitatea respectiva de invatamant, de regula unitate
scolara cu personalitate juridica. In cazul in care in unitatea de invatamant
nu exista cate doi profesori la disciplinele la care se sustine Evaluarea nationala
pentru elevii clasei a VIII-a, se solicita un cadru didactic din cea mai apropiata
unitate de invatamant.
(2) Evaluarea lucrarilor se face cu respectarea stricta a baremului unic de
evaluare si de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordandu-se 90
de puncte pentru raspunsurile corecte si complete si 10 puncte, din oficiu.
Dupa evaluare, fiecare profesor stabileste nota prin impartirea la 10 a punctajului
obtinut de elev, fara rotunjire si o trece pe lucrare.
(3) In cazul in care diferenta dintre notele celor doi evaluatori este de cel
mult un punct, se calculeaza si se trece pe lucrare nota finala, calculata ca
medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de cei
doi profesori evaluatori. Aceasta nota este cea care se va lua in calcul pentru
media de admitere in clasa a IX-a.
(4) In cazul in care diferenta intre notele acordate de catre cei doi profesori
din centrul de evaluare, este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectata
de alti doi profesori evaluatori, stabiliti de presedintele comisiei si nota
acordata de acestia, calculata conform alin. (3), va fi nota finala.
(5) Nota finala se trece pe lucrare si se semneaza de presedintele comisiei
din unitatea de invatamant.
Art. 18. - Desfasurarea activitatii de evaluare:
(1) Activitatea de evaluare dureaza, in unitatea de invatamant, maximum 5 zile
de scoala, astfel incat comunicarea rezultatelor sa se faca in maximum 6 zile
de scoala de la sustinerea probei;
(2) Inainte de inceperea evaluarii, presedintele comisiei din unitatea de invatamant
are obligatia de a asigura, pentru fiecare disciplina la care se
organizeaza evaluarea, prezentarea subiectelor si a baremelor de evaluare si
de notare, atentionand asupra obligativitatii de a se respecta intocmai baremul
de evaluare si de notare. Scopul acestei atentionari este de a diminua diferentele
dintre evaluatori in aplicarea baremului de evaluare si de notare. Se interzic
interpretarile personale si efectuarea de modificari in baremul de evaluare
si de notare;
(3) In unitatea de invatamant in care se realizeaza evaluarea, lucrarile de
la aceeasi disciplina sunt amestecate de presedinte si de ceilalti membri ai
comisiei, sunt numerotate de la 1 la n si grupate in seturi aproximativ egale;
(4) Profesorii evaluatori primesc lucrarile de la presedintele comisiei si realizeaza
evaluarea acestora;
(5) Profesorii evaluatori evidentiaza raspunsurile gresite prin subliniere cu
pix, stilou sau creion de culoare rosie;
(6) Profesorii evalueaza lucrarile respectand prevederile Art. 17, din prezenta
metodologie;
(7) Profesorul evaluator trece punctajul obtinut de elev, conform prevederilor
din prezenta metodologie, in borderoul intocmit in baza baremului de evaluare
si de notare si transcrie pe fiecare lucrare nota acordata;
(8) Fiecare profesor care participa la evaluare semneaza notele acordate lucrarilor
evaluate si borderoul de evaluare si le preda presedintelui comisiei din unitatea
de invatamant;
(9) Presedintele comisiei din unitatea de invatamant calculeaza si trece pe
lucrare nota finala, calculata conform prevederilor Art. 17, din prezenta metodologie.
VII. REZOLVAREA CONTESTATIILOR
Art.19. - (1) Reevaluarea lucrarilor ale caror rezultate au
fost contestate se realizeaza in unitatile de invatamant stabilite de fiecare
inspectorat scolar, respectand Art.18., aliniatele (3) – (9). Organizarea se
face astfel incat, de la data depunerii contestatiei si pana la anuntarea rezultatelor
finale, dupa contestatii, sa nu treaca mai mult de 5 de zile lucratoare.
(2) Nota definitiva este cea acordata la reevaluare, daca intre nota initiala
si nota obtinuta la reevaluare este o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca
diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota definitiva
a lucrarii este nota initiala.
(3) Pentru lucrarile care au primit initial o nota finala cel putin egala cu
9,50, nota definitiva este nota acordata in urma reevaluarii.
VIII. RASPUNDEREA DISCIPLINARA
Art.20. - (1) Respectarea intocmai a metodologiei de organizare
si desfasurare a Evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul
scolar 2009-2010, este obligatorie pentru toate persoanele implicate in aceasta
activitate.
(2) Incalcarea, de catre cadrele didactice, a normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinara. Personalul didactic de predare-invatare,
personalul didactic auxiliar, precum si cel de conducere, de indrumare si de
control din invatamant, implicat in desfasurarea Evaluarii nationale raspund
disciplinar pentru incalcarea indatoririlor ce le revin, precum si pentru incalcarea
normelor de comportare care dauneaza interesului invatamantului si prestigiului
institutiei.
Art.21. - (1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter
infractional, legate de organizarea si desfasurarea Evaluarii nationale, cum
ar fi furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de
lucrari, care permit sau favorizeaza fraudarea probei sau care au manifestari
care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor ce le revin, sunt sanctionate
in conformitate cu prevederile legale.
Dupa caz, Comisia Nationala sau comisia judeteana /a municipiului Bucuresti
sesizeaza in scris organele de cercetare penala.
(2) Prevederile alineatului (1) se aplica si persoanelor care au contribuit
la elaborarea sau transmiterea subiectelor/ baremelor de evaluare si de notare
pentru Evaluarea nationala si au intreprins actiuni care au constat in divulgarea
partiala sau integrala a subiectelor/ baremelor de evaluare si de notare.
(3) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,5 puncte, in plus sau
in minus, intre notele acordate initial si notele obtinute la contestatii sau
la reevaluarile stabilite prin prezenta metodologie, inspectoratele scolare
analizeaza situatia, pentru a stabili cauzele si eventualii vinovati pentru
aceste situatii. In cazuri justificate, se va declansa procedura de cercetare
disciplinara, pentru sanctionarea vinovatilor.
(4) Sanctiunile aplicate in urma abaterilor savarsite de cadrele didactice in
timpul participarii la comisiile prevazute in prezenta metodologie sunt luate
in considerare la acordarea calificativului anual.
(5) Comisia nationala, respectiv comisiile judetene/a municipiului Bucuresti
pot decide ca persoanelor care incalca prevederile prezentei metodologii sa
li se interzica dreptul de a participa, in sesiunile ulterioare, la comisiile
organizate pentru evaluarile nationale sau la alte examene nationale.
IX. DISPOZITII FINALE
Art.22. – Lucrarile de la Evaluarea nationala si documentele
intocmite pentru buna desfasurare a acesteia se pastreaza in arhiva unitatii
de invatamant in care se sustine Evaluarea nationala, pe o perioada de 2 ani.
Art.23. - (1) Elevii surprinsi avand asupra lor materiale care
ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul,
cei surprinsi copiind in timpul desfasurarii Evaluarii nationale, comunicand
cu ceilalti elevi sau comitand alte fapte menite sa le favorizeze rezolvarea
subiectelor, primesc nota 1 la lucrarea respectiva; tentativa de frauda se pedepseste
in acelasi mod.
(2) In situatia in care frauda este dovedita dupa evaluarea lucrarii, nota obtinuta
prin frauda se anuleaza si se inlocuieste cu nota 1.
(3) Orice abatere comisa de elevi si dovedita cu probe, se sanctioneaza conform
Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar.
Art.24. - (1) Comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti decide
reevaluarea, prin sondaj, a unui numar de lucrari relevant statistic, urmarindu-se
astfel corectitudinea respectarii baremelor de evaluare si de notare.
(2) Comisia Nationala poate decide reevaluarea, prin sondaj, a unui numar de
lucrari urmarindu-se astfel corectitudinea respectarii baremelor de evaluare
si de notare.
(3) Notele obtinute de elevi la Evaluarea nationala nu se modifica in urma acestor
reevaluari.
(4) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluari, inspectoratul
scolar judetean/al municipiului Bucuresti ia masuri conform Statutului personalului
didactic si prezentei metodologii.
Art.25. - (1) Comisia din unitatea de invatamant asigura conditii
de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor
in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei
respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille,
la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiente
de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat);
elevii cu deficiente motorii sau neuro-motorii, care ii impiedica sa scrie normal,
sau de catre cei cu deficiente vizuale grave;
c) asigurarea scrisului cu caractere marite la elevii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiente, a informatiilor
corespunzatoare subiectelor afisate/prezentate vizual;
e) realizarea Evaluarii prin dictarea continutului acesteia, de catre elevul
cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate decat cea la
care se desfasoara proba respectiva. Se interzice profesorului asistent sa corecteze
dictarea realizata de elev.
(3) Elevii cu deficiente din unitatile de invatamant pot beneficia, dupa caz,
de prevederile punctului anterior, in baza certificatului de incadrare in gradul
de handicap sau a unei adeverinte medicale.
(4) Comisiile judetene/ a municipiului Bucuresti pot aproba si alte proceduri
de sustinere a probelor Evaluarii nationale pentru elevii cu deficiente, la
propunerea comisiilor din unitatile de invatamant, cu informarea Comisiei Nationale.
(5) In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau
definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, precum si pentru cei care sufera
de boli contagioase, comisiile judetene pot organiza sustinerea probelor Evaluarii
nationale la locul imobilizarii, simultan cu toti elevii din tara. Aprobarea
se da pe baza documentului medical care atesta imposibilitatea deplasarii sau
a sustinerii
probei in colectivitate si se comunica, in scris, Comisiei Nationale.
Art.26. (1) Elevii cu cerinte educative speciale, integrati
in scolile de masa, precum si cei din invatamantul special, care parcurg curriculumul
scolii de masa, sustin Evaluarea nationala.
(2) Elevii cu cerinte educative speciale, integrati in scolile de masa, precum
si cei din invatamantul special, care parcurg curriculumul specific invatamantului
special sau care beneficiaza de adaptari curriculare, in baza planurilor de
interventie personalizata, sustin Evaluarea nationala numai la solicitarea scrisa
a parintilor sau a intretinatorilor legali.
Art.27. – La organizarea si desfasurarea Evaluarii nationale
pot participa, numai in calitate de observatori, fara a avea dreptul de a interveni,
reprezentanti ai asociatiilor de parinti.
Art.28. - Conducerile unitatilor de invatamant asigura popularizarea prezentei
metodologii prin urmatoarele categorii de activitati:
a) afisarea la avizierul scolii;
b) prezentarea in cadrul consiliului profesoral;
c) prezentarea in colectivele de elevi ai clasei a VIII-a;
d) organizarea unor intalniri cu parintii in vederea informarii acestora.
e) alte activitati menite a aduce la cunostinta celor interesati prevederile
referitoare la Evaluarea nationala.
Art.29. - (1) Conducerea fiecarei unitati de invatamant in
care se sustine Evaluarea nationala este responsabila pentru stabilirea programului
scolar pentru zilele in care sunt programate probele specifice Evaluarii nationale.
(2) Stabilirea programului scolar pentru zilele in care sunt programate probele
specifice Evaluarii nationale se va face astfel incat sa fie asigurata parcurgerea
integrala a curriculumului la toate disciplinele.
(3) Conducerea unitatii de invatamant este obligata sa informeze elevii, parintii
si inspectoratul scolar judetean/ al municipiului Bucuresti referitor la programul
adaptat, stabilit pentru zilele in care se desfasoara Evaluarea nationala.
Art.30. - (1). Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea
actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la elevi, de la
parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul elevilor,
fonduri care au ca destinatie asigurarea a meselor sau a altor beneficii pentru
membrii comisiilor din unitatile de invatamant.
(2) Conducerile unitatilor de invatamant vor lua toate masurile pentru informarea
cadrelor didactice, elevilor si parintilor referitor la prevederile mentionate
la alin.
(1) si pentru a nu permite incalcarea acestora.
Art.31. - In vederea respectarii prevederilor din prezenta
metodologie si pentru asigurarea corectitudinii desfasurarii Evaluarii nationale,
presedintii comisiilor vor solicita declaratii scrise de la fiecare membru al
comisiei. In declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza ca isi asuma responsabilitatea
pentru respectarea intocmai a prevederilor legale si ca, in cazul constatarii
unor nereguli in activitatea sa din cadrul comisiei, stie ca se vor lua masuri
de sanctionare, care pot merge pana la excluderea din invatamant, in functie
de gravitatea abaterii, in conformitate cu prevederile Statutului personalului
didactic si ale art. 292, din Codul penal.