Pentru Scoala
Horoscopul zilei
                Fecioara
(23 August - 21 Septembrie)
Azi e o zi deosebita pentru tine. Orice ar fi, nu trebuie sa lasi nimic sa-ti afecteze moralul.
› vrei zodia taCultura generala
Daca forma lunii este de secera (in forma literei C) - luna este in descrestere, iar cand este in forma convexa (in forma literei D) - luna este in crestere. Litera descrie exact invers faza lunii - D - in Crestere, C - in Descrestere.
› vrei mai multBancul zilei
Erau doi reni. Unul era numai coaste si celalalt era numai coarne. De aceea, pe unul il chema Costel si pe celalalt Cornel
› vrei mai multShop Clopotel.ro
                | Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate | 
home : Invatamant : Teze_Nationale
Metode Subiect Examen TEZE NATIONALE 2010
| 
				Varianta de download:
				 Tip fisier: pdf Marime: 201188 bytes  | 
			
Metodologia de organizare si desfasurare a Evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2009-2010
  METODOLOGIA
  DE ORGANIZARE SI DESFASURARE A EVALUARII NATIONALE PENTRU ELEVII
  CLASEI A VIII-A, IN ANUL SCOLAR 2009-2010
  I. DISPOZITII GENERALE
  Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementeaza organizarea 
  si desfasurarea Evaluarii nationale care va fi sustinuta de elevii clasei a 
  VIII-a, in anul scolar 2009-2010.
  (2) Evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a reprezinta modalitatea 
  de evaluare interna sumativa a competentelor dobandite pe parcursul
  invatamantului gimnazial.
  Art. 2. (1) Evaluarea nationala se desfasoara, anual, intr-o 
  singura sesiune, cu doua perioade.
  (2) In caz de absentare de la evaluarea nationala, acesta poate fi sustinuta 
  intr-o sesiune ulterioara.
  (3) Atat candidatii proveniti din invatamantul de stat, cat si cei din invatamantul 
  particular au dreptul sa sustina evaluarea nationala, fara taxa.
  Art. 3. - In sensul prezentei metodologii, se definesc urmatorii 
  termeni:
  - asistent - cadru didactic, invatator/ institutor sau profesor de alta specialitate 
  decat cea la care se sustine evaluarea, cu atributii de supraveghere in salile 
  in care se desfasoara proba scrisa;
  - catalogul evaluarii nationale - document informatizat, instituit la nivelul 
  unitatii de invatamant, care cuprinde datele de identificare a elevilor si notele 
  obtinute de acestia la evaluare si care este utilizat la crearea bazei de date 
  pentru admiterea absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a. 
  
  Pentru oficializarea documentului, se realizeaza doua copii in forma tiparita, 
  semnate de presedintele, de membrii si de profesorii evaluatori;
  - nota finala - nota calculata ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, 
  a notelor acordate de profesorii evaluatori. Aceasta nota este cea care se va 
  lua in calcul pentru media generala la evaluarea nationala.
  - perioada evaluarii nationale - interval de timp prestabilit in care candidatii 
  sustin probele de evaluare, se solutioneaza contestatiile si se afiseaza rezultatele;
  - perioada speciala de evaluare - interval de timp prestabilit, in care sustin 
  evaluarea nationala elevii absenti sau amanati de la perioada de evaluare;
  - profesor evaluator - cadru didactic, desemnat pentru evaluarea probelor scrise, 
  dupa caz, abilitat in domeniul evaluarii, prin programul acreditat propus de 
  CNCEIP - "Dezvoltarea competentelor de evaluare ale cadrelor didactice", 
  prin cursuri organizate de Casa Corpului Didactic sau de alte organisme abilitate 
  in formare profesionala, sau avand experienta in evaluare;
  - evaluare nationala - forma de evaluare, organizata, in anul scolar 2009-2010, 
  pentru elevii din clasa a VIII-a, constand in sustinerea unor probe scrise, 
  fiecare cu durata de 120 de minute, care se desfasoara la datele prevazute in 
  Calendarul de desfasurare a evaluarii nationale.
  Anexa nr.1 la O.M.E.C.I. nr. 4846 din 31.08.2009, cu privire la organizarea 
  si desfasurarea Evaluarii Nationale pentru
  elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2009-2010
  
  II. COORDONAREA ORGANIZARII SI DESFASURARII EVALUARII NAtIONALE
  Art. 4. - (1) Coordonarea pe plan national a organizarii si 
  a desfasurarii evaluarii nationale este asigurata de M.E.C.I., prin Comisia 
  Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale, care se constituie, la inceputul 
  anului scolar, prin ordin al ministrului si care functioneaza in cadrul M.E.C.I.
  (2) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti, se constituie comisia judeteana/a 
  municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale, numita in continuare 
  comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti.
  (3) Comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti asigura aplicarea riguroasa 
  a prevederilor metodologiei, organizeaza si coordoneaza desfasurarea evaluarii 
  nationale.
  (4) In fiecare unitate de invatamant in care sunt scolarizati elevi in clasa 
  a VIII-a, se constituie si functioneaza o comisie, responsabila pentru organizarea 
  si desfasurarea, la nivelul unitatii de invatamant, a evaluarii nationale, numita 
  in conformitate cu prezenta metodologie si coordonata de catre un presedinte. 
  Elevii din mediul rural care provin din unitati de invatamant cu mai putin de 
  10 elevi la clasa a VIII-a, se arondeaza la scolile coordonatoare.
  Art. 5. - Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale, 
  numita in continuare Comisia Nationala, se compune din:
  - presedinte - un secretar de stat din M.E.C.I., responsabil cu invatamantul 
  preuniversitar;
  - vicepresedinti - directorul general al Directiei Generale Educatie Timpurie, 
  Scoli, Performanta si Programe, directorul general al Directiei Generale
  Invatamant in Limbile Minoritatilor si Relatia cu Parlamentul, directorul general 
  al Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul
  Preuniversitar;
  - secretar - un specialist din cadrul Centrului National pentru Curriculum si 
  Evaluare in Invatamantul Preuniversitar;
  - 4-6 membri - directori, sefi de serviciu, inspectori generali de specialitatile 
  la care se sustine evaluarea nationala, din M.E.C.I., specialisti din cadrul 
  Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar.
  Art. 6. — Componenta Comisiei Nationale pentru organizarea 
  Evaluarii nationale se aproba prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii 
  si Inovarii, la inceputul anului scolar.
  Art. 7. — Comisia Nationala are urmatoarele atributii:
  (1) publica, la inceputul anului scolar, calendarul si metodologia de organizare 
  si desfasurare a evaluarii nationale, precum si programele pentru evaluarea 
  nationala;
  (2) stabileste numarul variantelor de subiecte pentru evaluarea nationala, din 
  care se extrage, prin tragere la sorti, subiectul pentru evaluare;
  (3) coordoneaza organizarea si desfasurarea evaluarii nationale;
  (4) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene/ 
  a municipiului Bucuresti si comisiile din unitatile de invatamant;
  (5) decide reevaluarea unor lucrari, in vederea monitorizarii calitatii evaluarii 
  lucrarilor si pentru stabilirea unor eventuale masuri, la nivel national sau
  judetean. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obtinute initial, 
  la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, de catre candidatul in cauza;
  (6) decide delegarea unor reprezentanti ai comisiei nationale, pentru monitorizarea 
  tuturor activitatilor din cadrul evaluarii nationale;
  (7) stabileste modalitatile de raportare de catre comisiile judetene/ a municipiului 
  Bucuresti si de centralizare a datelor;
  (8) analizeaza desfasurarea si rezultatele evaluarii nationale, in baza rapoartelor 
  transmise de comisiile judetene/a municipiului Bucuresti, si prezinta concluziile 
  conducerii M.E.C.I.;
  (9) propune ministrului Educatiei, Cercetarii si Inovarii modificari si completari 
  la calendarul si la metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale.
  Art. 8. - (1) Comisiile judetene/ a municipiului Bucuresti 
  se compun din:
  - presedinte - un inspector scolar general/ inspector scolar general adjunct;
  - membri - 1-3 inspectori scolari pentru ariile curriculare din care fac parte 
  disciplinele la care se sustine evaluarea nationala; in municipiul Bucuresti 
  pot fi numiti suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector;
  - informatician - un informatician din inspectoratul scolar judetean/ al municipiului 
  Bucuresti.
  (2) In judetele in care se sustin probe in limbile minoritatilor nationale, 
  din comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti face parte si inspectorul care
  coordoneaza invatamantul cu predare in limbile minoritatilor nationale.
  (3) Componenta nominala a acestor comisii se aproba prin decizia inspectorului 
  scolar general, cel mai tarziu pana la data de 15 octombrie.
  Art. 9. Comisiile judetene/ a municipiului Bucuresti au urmatoarele 
  atributii:
  (1) nominalizeaza unitatile de invatamant din mediul rural care sunt arondate 
  altor unitati de invatamant;
  (2) raspund de organizarea si de desfasurarea evaluarii nationale in conditiile 
  stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judetului/ al municipiului Bucuresti;
  (3) raspund de solutionarea problemelor de finantare a actiunilor legate de 
  organizarea si desfasurarea evaluarii nationale, sesizate de catre directorii 
  de scoli;
  (4) coordoneaza dotarea scolilor cu logistica necesara pentru buna desfasurare 
  a evaluarii nationale – copiatoare in stare de functionare, care sa permita 
  multiplicarea subiectelor pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;
  (5) propun Consiliului de administratie al inspectoratului scolar, respectand 
  principiile competentei in evaluare si al compatibilitatii, membrii comisiilor 
  din unitatile de invatamant in vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului 
  scolar general, cu 48 de ore inainte de data stabilita pentru Evaluarea nationala;
  (6) deleaga inspectori scolari de specialitate, reprezentanti ai comisiei judetene/ 
  a municipiului Bucuresti, pentru monitorizarea tuturor activitatilor din cadrul 
  Evaluarii nationale;
  (7) se adreseaza, in scris, directiilor judetene de sanatate, pentru a asigura 
  prezenta personalului medical in fiecare unitate scolara, in perioada desfasurarii 
  Evaluarii nationale, precum si consiliilor locale, operatorilor de energie electrica, 
  operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc., in scopul asigurarii 
  conditiilor corespunzatoare pentru desfasurarea evaluarii;
  (8) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor din unitatile de invatamant 
  cu privire la desfasurarea Evaluarii nationale, cu cel mult 48 de ore inaintea 
  declansarii activitatilor specifice fiecarei comisii;
  (9) coordoneaza activitatile de preluare si de transmitere a subiectelor si 
  a baremelor pentru Evaluarea nationala catre unitatile de invatamant;
  (10) asigura confidentialitatea subiectelor din momentul primirii si pana in 
  momentul terminarii probei;
  (11) opereaza, in situatii justificate, schimbari ale membrilor comisiilor din 
  unitatile de invatamant;
  (12) transmit Comisiei Nationale, in cel mai scurt timp posibil, situatiile 
  speciale din ziua respectiva;
  (13) sesizeaza imediat Comisiei Nationale orice situatie a carei rezolvare nu 
  este prevazuta in metodologie sau care depaseste atributiile specificate de 
  metodologie pentru comisiile judetene/a municipiului Bucuresti;
  (14) transmit Comisiei Nationale situatii statistice, in conformitate cu modul 
  de raportare si termenele solicitate de catre aceasta;
  (15) preiau cataloagele Evaluarii nationale de la comisiile din unitatile de 
  invatamant, pentru a constitui baza de date in vederea admiterii elevilor in 
  ciclul inferior al liceului;
  (16) decide reevaluarea unor lucrari, in vederea monitorizarii calitatii evaluarii 
  lucrarilor si pentru stabilirea unor eventuale masuri, la nivel national sau 
  judetean. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obtinute initial, 
  la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, de catre candidatul in cauza;
  (17) elaboreaza si transmit Comisiei Nationale, in termen de 10 zile de la incheierea 
  Evaluarii nationale, rapoarte privind organizarea si desfasurarea acesteia.
  Art.10. Comisiile din unitatile de invatamant se compun din:
  - presedinte - directorul unitatii de invatamant;
  - membri - 1-3 cadre didactice din unitatea de invatamant. In situatia in care, 
  in unitatea de invatamant, se sustin probe redactate intr-o limba a minoritatilor, 
  cel putin unul din membrii comisiei trebuie sa fie bun cunoscator al limbii 
  respective;
  - asistenti;
  - evaluatori.
  Art. 11. - Comisiile din unitatile de invatamant au urmatoarele 
  atributii:
  (1) organizeaza desfasurarea Evaluarii nationale, in conformitate cu prevederile 
  prezentei metodologii;
  (2) asigura pregatirea salilor in care se sustin probele, intr-un numar optim, 
  astfel incat elevii sa fie asezati cate unul in banca si afiseaza, pe usa fiecarei 
  sali, lista nominala cu elevii repartizati in ordine alfabetica;
  (3) completeaza catalogul electronic al Evaluarii nationale cu datele de identificare 
  a unitatii de invatamant, cu numele, initiala tatalui, prenumele elevilor, cu 
  numele disciplinelor la care acestia sustin probe;
  (4) asigura existenta, in numar suficient, a copiatoarelor pentru multiplicarea 
  variantei de subiecte;
  (5) asigura, sub coordonarea presedintelui Comisiei judetene, numarul corespunzator 
  al colilor tipizate si consumabilele necesare bunei desfasurari a Evaluarii 
  nationale;
  (6) realizeaza, sub semnatura, instruirea asistentilor cu privire la desfasurarea 
  Evaluarii nationale, decid repartizarea acestora in sali si predau fiecaruia 
  fisa de atributii;
  (7) intocmesc borderoul de predare/primire in care semneaza elevii pentru a 
  confirma numarul de pagini ale lucrarii elaborate;
  (8) asigura confidentialitatea subiectelor din momentul primirii si pana in 
  momentul terminarii probei;
  (9) multiplica varianta de subiecte intr-un numar egal cu numarul elevilor;
  (10) asigura distribuirea in plicuri sigilate a variantei de subiecte extrase 
  la fiecare clasa, in numar egal cu numarul elevilor din clasa respectiva;
  (11) aplica stampila scolii peste coltul inchis si lipit al lucrarii, fara a 
  semna lucrarea, inainte de iesirea primului elev din sala in care se sustine 
  proba;
  (12) nu permit ca in spatiile in care se desfasoara Evaluarea nationala, sa 
  patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana/a municipiului 
  Bucuresti sau neprevazute de prezenta metodologie;
  (13) primesc de la asistenti, cu proces-verbal, lucrarile de evaluat;
  (14) presedintele comisiei amesteca lucrarile, le numeroteaza de la 1 la n si 
  le repartizeaza profesorilor evaluatori, odata cu borderourile de evaluare;
  (15) asigura evaluarea lucrarilor;
  (16) asigura o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplina 
  la care se sustin probe, cu scopul de a diminua diferentele dintre evaluatori 
  in aplicarea baremului de evaluare si de notare;
  (17) stabilesc salile in care lucreaza profesorii evaluatori, tinand cont ca 
  in fiecare sala trebuie sa se afle cel putin trei cadre didactice – evaluatori 
  si/ sau membrii ai comisiei;
  (18) stabilesc salile in care lucreaza profesorii evaluatori, tinand cont ca 
  doi profesori care evalueaza acelasi set de lucrari trebuie sa lucreze in sali 
  diferite si ca in fiecare sala trebuie sa se afle cel putin trei cadre didactice;
  (19) desecretizeaza lucrarile evaluate si inregistreaza, in catalogul electronic, 
  pentru fiecare elev, nota obtinuta, calculata ca medie aritmetica cu doua zecimale, 
  fara rotunjire, a notelor acordate de cei doi evaluatori;
  (20) stabilesc, prin verificare, concordanta intre notele inscrise pe lucrari 
  si cele din catalogul electronic;
  (21) verifica corectitudinea calculului notelor finale, precum si concordanta 
  dintre notele inscrise pe lucrari si cele din cataloagele electronice;
  (22) afiseaza notele obtinute la Evaluarea nationala, in loc vizibil;
  (23) primesc eventualele contestatii;
  (24) resecretizeaza lucrarile ale caror note au fost contestate si le transmit 
  centrelor desemnate pentru rezolvarea contestatiei;
  (25) afiseaza notele obtinute la lucrari, in urma rezolvarii contestatiilor, 
  in loc vizibil;
  (26) asigura reevaluarea lucrarilor ale caror note au fost contestate, daca 
  unitatea de invatamant respectiva a fost desemnata de inspectoratul scolar pentru 
  rezolvarea contestatiilor;
  (27) completeaza catalogul electronic cu notele rezultate in urma reevaluarii 
  lucrarilor ale caror note au fost contestate;
  (28) desecretizeaza lucrarile reevaluate si inregistreaza, pentru fiecare elev, 
  in catalogul electronic si in cel tiparit nota obtinuta in urma reevaluarii, 
  calculata ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate 
  de cei doi evaluatori;
  (29) raspund de organizarea si de desfasurarea Evaluarii nationale, cu respectarea 
  prevederilor prezentei metodologii si a celorlalte prevederi legale;
  (30) raspund de asigurarea securitatii si a integritatii lucrarilor scrise;
  (31) comunica imediat comisiei judetene/a municipiului Bucuresti orice situatie 
  speciala sau incalcare a prevederilor legale;
  (32) asigura pastrarea lucrarilor in arhiva unitatii de invatamant timp de doi 
  ani.
  (33) predau reprezentantilor comisiei judetene/ a municipiului Bucuresti, pe 
  baza de proces-verbal, catalogul electronic si doua exemplare tiparite ale acestuia, 
  completate cu notele obtinute la evaluare. Cataloagele tiparite sunt semnate 
  de presedinte, un membru al comisiei si de profesorii evaluatori si stampilate 
  cu stampila unitatii de invatamant;
  (34) elaboreaza si transmit comisiei judetene/ a municipiului Bucuresti, in 
  termen de trei zile de la incheierea activitatii in unitatea de invatamant, 
  rapoarte privind organizarea si desfasurarea acesteia.
  
  III. DISCIPLINELE LA CARE SE SUSTINE EVALUAREA NATIONALA
  Art. 12. Disciplinele la care se sustin probe pentru Evaluarea 
  nationala pentru elevii clasei a VIII-a sunt urmatoarele:
  a) Limba si literatura romana;
  b) Limba si literatura materna - pentru elevii apartinand minoritatilor nationale, 
  care au urmat cursurile gimnaziale in limba materna;
  c) Matematica.
  
  IV. ELABORAREA SUBIECTELOR
  Art. 13. - (1) Subiectele pentru Evaluarea nationala se elaboreaza 
  in cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul
  Preuniversitar, tinand seama de urmatoarele cerinte:
  a) sa fie formulate dupa modelul evaluarilor internationale;
  b) sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele pentru 
  Evaluarea nationala;
  c) sa aiba un nivel mediu de dificultate;
  d) sa permita rezolvarea in 120 de minute.
  (2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unitatile de invatamant in care 
  se desfasoara Evaluarea nationala va fi reglementata printr-o procedura separata.
  (3) Baremul de evaluare si de notare pentru fiecare subiect se elaboreaza in 
  cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar 
  si se posteaza pe website-ul M.E.C.I., dupa desfasurarea probei.
  (4) Elevilor apartinand minoritatilor nationale, care au urmat, conform legii, 
  in limba materna cursurile disciplinelor la care se sustin probe, li se asigura 
  subiectele atat in limba in care au studiat cat si in limba romana.
  Art. 14. (1) Subiectele pentru Evaluarea nationala se clasifica 
  in categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demararii actiunii 
  de elaborare a acestora si pana in momentul in care devin publice.
  (2) Toate persoanele care intra in contact cu subiectele pentru Evaluarea nationala 
  vor da o declaratie in acest sens.
  
  V. DESFASURAREA EVALUARII NATIONALE
  Art. 15. -(1) Salile in care se sustine Evaluarea nationala 
  vor fi, in prealabil, adaptate prin:
  a) amenajarea acestora, astfel incat elevii sa fie asezati cate unul in banca, 
  in ordine alfabetica;
  b) eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe elevi 
  in elaborarea lucrarilor scrise;
  c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu elevii repartizati in 
  sala respectiva si a prevederilor metodologiei care ii informeaza pe acestia 
  ca
  patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, cu mijloace electronice de calcul 
  sau de comunicare, frauda sau tentativa de frauda atrag dupa sine eliminarea 
  din sala si acordarea notei 1 la lucrarea respectiva;
  (2) Supravegherea este asigurata, pentru fiecare sala, de doi asistenti, cadre 
  didactice de alta specializare decat cea corespunzatoare disciplinei la care 
  se sustine proba, proveniti din unitatea de invatamant.
  (3) Inaintea intrarii in sali, presedintele comisiei din unitatea de invatamant 
  instruieste asistentii in legatura cu indatoririle ce le revin, cu prevederile
  metodologiei de organizare si desfasurare a Evaluarii nationale pentru elevii 
  clasei a VIII-a, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze elevilor aflati 
  in sali.
  (4) Asistentii, care intra in sali dupa ce au fost instruiti si au semnat fisa 
  de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu numele elevilor, procesul 
  verbal de predare-primire a lucrarilor scrise, hartie tipizata pentru lucrari 
  si hartie stampilata pentru ciorne. Numarul de coli tipizate si numarul de coli 
  pentru ciorne, primite pentru fiecare sala de clasa, vor fi consemnate in procesul 
  verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent in parte si de presedintele 
  comisiei.
  (5) Inainte de aducerea subiectelor in sali, asistentii vor explica elevilor 
  modul de desfasurare a Evaluarii nationale si modul de completare a datelor 
  personale pe foaia tipizata. De asemenea, elevii sunt informati ca se interzice 
  patrunderea in sala cu orice fel de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari 
  etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu 
  orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. 
  Nerespectarea dispozitiilor referitoare la introducerea de materiale interzise 
  in sala de clasa duce la eliminarea elevului din clasa de catre presedintele 
  comisiei, indiferent daca materialele interzise au fost folosite sau nu, si, 
  dupa caz, la sanctionarea asistentilor.
  (6) Elevii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform listelor 
  afisate. Fiecare elev primeste o coala de hartie tipizata, pe care isi scrie 
  cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea 
  in care sunt trecute in actul de identitate si completeaza citet celelalte date 
  de pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa 
  distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce asistentii din sali au verificat 
  completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce acestia semneaza 
  in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Colturile lucrarilor vor 
  fi lipite numai dupa ce elevii au inceput sa scrie pe foaie rezolvarea subiectelor. 
  Elevii vor primi atatea coli tipizate si ciorne marcate cu stampila scolii cate 
  le sunt necesare. Acestia vor completa, pe fiecare dintre colile tipizate utilizate, 
  datele personale, in coltul care
  urmeaza sa fie lipit. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau 
  acelasi tip de etichete autocolante, pentru toti elevii din unitatea de invatamant;
  (7) Dupa anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia Nationala, se multiplica 
  subiectele in numar egal cu numarul elevilor, urmand ca acestea sa fie distribuite 
  in sali. Comisia din unitatea de invatamant va lua toate masurile pentru a pregati 
  in mod corespunzator operatia de multiplicare, astfel incat sa fie asigurat 
  in cel mai scurt timp posibil cate un subiect pentru fiecare elev.
  (8) Asistentii primesc subiectele multiplicate si secretizate, in plicuri, de 
  la presedinte, sau un membru al comisiei si le distribuie fiecarui elev. La 
  incheierea acestor operatiuni, incepe rezolvarea subiectelor de catre elevi. 
  Durata fiecarei probe scrise este de 120 de minute din momentul primirii subiectelor 
  de catre fiecare elev.
  (9) Se interzice presedintelui, membrilor comisiei, asistentilor sau delegatilor 
  Comisiei Nationale ori ai comisiei judetene/a municipiului Bucuresti sa dea 
  elevilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa faca modificari 
  ale subiectelor sau ale baremelor de evaluare si de notare.
  (10) Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intra in 
  sala si niciun elev nu poate parasi sala, decat daca preda lucrarea scrisa si 
  semneaza de predarea acesteia. Elevii care nu se afla in sala in momentul distribuirii 
  subiectelor pierd dreptul de a mai sustine Evaluarea nationala in perioada respectiva. 
  In cazuri exceptionale, daca un elev se simte rau si solicita parasirea temporara 
  a salii, el este insotit de unul dintre asistenti, pana la inapoierea in sala 
  de clasa. In aceasta situatie timpul alocat rezolvarii subiectelor nu va fi 
  prelungit.
  (11) Pentru elaborarea lucrarii scrise, elevii folosesc numai cerneala sau pasta 
  de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor folosesc 
  numai creion negru. Pentru proba de la disciplina „Matematica", elevii 
  pot sa utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, in timpul probelor, 
  a mijloacelor de calcul. Se folosesc numai colile distribuite de catre asistenti.
  (12) Elevii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul 
  gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii elevi, din diferite motive 
  - corectari numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere 
  - doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc 
  alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre asistenti in procesul-verbal 
  de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza 
  pe loc, mentionandu-se pe ele „Anulat" si se semneaza de catre cei doi 
  asistenti.
  (13) In timpul desfasurarii Evaluarii nationale, asistentii nu dau elevilor 
  nicio indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectele. Unul dintre asistenti 
  sta in fata clasei, celalalt in spatele clasei si nu au alte preocupari in afara 
  de supraveghere.
  (14) In timpul desfasurarii Evaluarii nationale, asistentii raspund de asigurarea 
  ordinii si a linistii in sala de clasa, de respectarea de catre elevi a tuturor 
  prevederilor prezentei metodologii. Asistentii au obligatia sa verifice daca 
  elevii au patruns in sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau 
  cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor si 
  sa ia masurile ce se impun. De asemenea, asistentii nu permit elevilor sa comunice 
  in niciun fel intre ei sau cu exteriorul si sesizeaza presedintele comisiei 
  asupra oricarei incalcari a prezentei metodologii.
  (15) Eventualele fraude sau tentative de frauda, alte nereguli in desfasurarea 
  Evaluarii nationale, semnalate asistentilor de catre elevi sau sesizate de membrii 
  comisiei, de asistenti sau de catre delegatii Comisiei Nationale ori ai comisiei 
  judetene/ a municipiului Bucuresti, vor fi comunicate imediat presedintelui 
  comisiei. Acesta este obligat sa verifice si sa ia masurile ce se impun conform 
  prezentei metodologii. Aceste situatii sunt consemnate in procese verbale, care 
  se arhiveaza impreuna cu documentele comisiei. Comisia judeteana /a municipiului 
  Bucuresti va fi informata, imediat, despre orice situatie speciala;
  (16) In situatia in care, potrivit prevederilor prezentei metodologii, un elev 
  este eliminat din sala, presedintele marcheaza pe lucrare, cu cerneala sau pix 
  rosu, „frauda", pune nota 1 (unu) si semneaza.
  (17) In timpul desfasurarii Evaluarii nationale, in salile in care se desfasoara 
  proba scrisa au voie sa intre numai:
  a) presedintele si membrii comisiei din unitatea de invatamant;
  b) persoane delegate de catre Comisia Nationala sau de catre comisia judeteana 
  /a municipiului Bucuresti pentru a controla desfasurarea corecta a Evaluarii 
  nationale.
  (18) Dupa ce isi incheie lucrarile, elevii numeroteaza foile, sub indrumarea 
  asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din 
  dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini, de exemplu sub 
  forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini. 
  Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care 
  sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa fiind barata de catre asistenti. 
  Dupa incheierea numerotarii, elevii predau asistentilor lucrarile si semneaza 
  pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.
  (19) La primirea lucrarilor, asistentii bareaza spatiile nescrise, verifica 
  numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare-primire pe care 
  le semneaza elevii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
  (20) La expirarea celor 120 de minute acordate, elevii predau lucrarile in faza 
  in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Trei elevi raman 
  in sala pana la predarea ultimei lucrari.
  (21) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in unitatea 
  de invatamant.
  (22) La finalizarea desfasurarii probei, asistentii predau, sub semnatura, lucrarile 
  scrise presedintelui si celorlalti membri ai comisiei. Acestia verifica daca 
  numarul lucrarilor predate corespunde cu numarul semnaturilor din procesul-verbal 
  de predare a lucrarilor scrise, daca numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide 
  cu cel inscris pe lucrare si in procesul-verbal si daca spatiile nescrise au 
  fost barate.
  Art.16. - Formatul foilor tipizate si modalitatea completarii 
  acestora se stabilesc de catre Comisia Nationala.
  
  VI. EVALUAREA LUCRARILOR
  Art.17. - (1) Evaluarea fiecarei lucrari se face de catre doi 
  profesori evaluatori din unitatea respectiva de invatamant, de regula unitate 
  scolara cu personalitate juridica. In cazul in care in unitatea de invatamant 
  nu exista cate doi profesori la disciplinele la care se sustine Evaluarea nationala 
  pentru elevii clasei a VIII-a, se solicita un cadru didactic din cea mai apropiata 
  unitate de invatamant.
  (2) Evaluarea lucrarilor se face cu respectarea stricta a baremului unic de 
  evaluare si de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordandu-se 90 
  de puncte pentru raspunsurile corecte si complete si 10 puncte, din oficiu. 
  Dupa evaluare, fiecare profesor stabileste nota prin impartirea la 10 a punctajului 
  obtinut de elev, fara rotunjire si o trece pe lucrare.
  (3) In cazul in care diferenta dintre notele celor doi evaluatori este de cel 
  mult un punct, se calculeaza si se trece pe lucrare nota finala, calculata ca 
  medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de cei 
  doi profesori evaluatori. Aceasta nota este cea care se va lua in calcul pentru 
  media de admitere in clasa a IX-a.
  (4) In cazul in care diferenta intre notele acordate de catre cei doi profesori 
  din centrul de evaluare, este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectata 
  de alti doi profesori evaluatori, stabiliti de presedintele comisiei si nota 
  acordata de acestia, calculata conform alin. (3), va fi nota finala.
  (5) Nota finala se trece pe lucrare si se semneaza de presedintele comisiei 
  din unitatea de invatamant.
  Art. 18. - Desfasurarea activitatii de evaluare:
  (1) Activitatea de evaluare dureaza, in unitatea de invatamant, maximum 5 zile 
  de scoala, astfel incat comunicarea rezultatelor sa se faca in maximum 6 zile 
  de scoala de la sustinerea probei;
  (2) Inainte de inceperea evaluarii, presedintele comisiei din unitatea de invatamant 
  are obligatia de a asigura, pentru fiecare disciplina la care se
  organizeaza evaluarea, prezentarea subiectelor si a baremelor de evaluare si 
  de notare, atentionand asupra obligativitatii de a se respecta intocmai baremul 
  de evaluare si de notare. Scopul acestei atentionari este de a diminua diferentele 
  dintre evaluatori in aplicarea baremului de evaluare si de notare. Se interzic 
  interpretarile personale si efectuarea de modificari in baremul de evaluare 
  si de notare;
  (3) In unitatea de invatamant in care se realizeaza evaluarea, lucrarile de 
  la aceeasi disciplina sunt amestecate de presedinte si de ceilalti membri ai 
  comisiei, sunt numerotate de la 1 la n si grupate in seturi aproximativ egale;
  (4) Profesorii evaluatori primesc lucrarile de la presedintele comisiei si realizeaza 
  evaluarea acestora;
  (5) Profesorii evaluatori evidentiaza raspunsurile gresite prin subliniere cu 
  pix, stilou sau creion de culoare rosie;
  (6) Profesorii evalueaza lucrarile respectand prevederile Art. 17, din prezenta 
  metodologie;
  (7) Profesorul evaluator trece punctajul obtinut de elev, conform prevederilor 
  din prezenta metodologie, in borderoul intocmit in baza baremului de evaluare 
  si de notare si transcrie pe fiecare lucrare nota acordata;
  (8) Fiecare profesor care participa la evaluare semneaza notele acordate lucrarilor 
  evaluate si borderoul de evaluare si le preda presedintelui comisiei din unitatea 
  de invatamant;
  (9) Presedintele comisiei din unitatea de invatamant calculeaza si trece pe 
  lucrare nota finala, calculata conform prevederilor Art. 17, din prezenta metodologie.
  
  VII. REZOLVAREA CONTESTATIILOR
  Art.19. - (1) Reevaluarea lucrarilor ale caror rezultate au 
  fost contestate se realizeaza in unitatile de invatamant stabilite de fiecare 
  inspectorat scolar, respectand Art.18., aliniatele (3) – (9). Organizarea se 
  face astfel incat, de la data depunerii contestatiei si pana la anuntarea rezultatelor 
  finale, dupa contestatii, sa nu treaca mai mult de 5 de zile lucratoare.
  (2) Nota definitiva este cea acordata la reevaluare, daca intre nota initiala 
  si nota obtinuta la reevaluare este o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca 
  diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota definitiva 
  a lucrarii este nota initiala.
  (3) Pentru lucrarile care au primit initial o nota finala cel putin egala cu 
  9,50, nota definitiva este nota acordata in urma reevaluarii.
  
  VIII. RASPUNDEREA DISCIPLINARA
  Art.20. - (1) Respectarea intocmai a metodologiei de organizare 
  si desfasurare a Evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul 
  scolar 2009-2010, este obligatorie pentru toate persoanele implicate in aceasta 
  activitate.
  (2) Incalcarea, de catre cadrele didactice, a normelor prezentei metodologii 
  constituie abatere disciplinara. Personalul didactic de predare-invatare,
  personalul didactic auxiliar, precum si cel de conducere, de indrumare si de 
  control din invatamant, implicat in desfasurarea Evaluarii nationale raspund 
  disciplinar pentru incalcarea indatoririlor ce le revin, precum si pentru incalcarea 
  normelor de comportare care dauneaza interesului invatamantului si prestigiului 
  institutiei.
  Art.21. - (1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter 
  infractional, legate de organizarea si desfasurarea Evaluarii nationale, cum 
  ar fi furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de 
  lucrari, care permit sau favorizeaza fraudarea probei sau care au manifestari 
  care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor ce le revin, sunt sanctionate 
  in conformitate cu prevederile legale.
  Dupa caz, Comisia Nationala sau comisia judeteana /a municipiului Bucuresti 
  sesizeaza in scris organele de cercetare penala.
  (2) Prevederile alineatului (1) se aplica si persoanelor care au contribuit 
  la elaborarea sau transmiterea subiectelor/ baremelor de evaluare si de notare 
  pentru Evaluarea nationala si au intreprins actiuni care au constat in divulgarea 
  partiala sau integrala a subiectelor/ baremelor de evaluare si de notare.
  (3) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,5 puncte, in plus sau 
  in minus, intre notele acordate initial si notele obtinute la contestatii sau 
  la reevaluarile stabilite prin prezenta metodologie, inspectoratele scolare 
  analizeaza situatia, pentru a stabili cauzele si eventualii vinovati pentru 
  aceste situatii. In cazuri justificate, se va declansa procedura de cercetare 
  disciplinara, pentru sanctionarea vinovatilor.
  (4) Sanctiunile aplicate in urma abaterilor savarsite de cadrele didactice in 
  timpul participarii la comisiile prevazute in prezenta metodologie sunt luate 
  in considerare la acordarea calificativului anual.
  (5) Comisia nationala, respectiv comisiile judetene/a municipiului Bucuresti 
  pot decide ca persoanelor care incalca prevederile prezentei metodologii sa 
  li se interzica dreptul de a participa, in sesiunile ulterioare, la comisiile 
  organizate pentru evaluarile nationale sau la alte examene nationale.
  
  IX. DISPOZITII FINALE
  Art.22. – Lucrarile de la Evaluarea nationala si documentele 
  intocmite pentru buna desfasurare a acesteia se pastreaza in arhiva unitatii 
  de invatamant in care se sustine Evaluarea nationala, pe o perioada de 2 ani.
  Art.23. - (1) Elevii surprinsi avand asupra lor materiale care 
  ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, 
  cei surprinsi copiind in timpul desfasurarii Evaluarii nationale, comunicand 
  cu ceilalti elevi sau comitand alte fapte menite sa le favorizeze rezolvarea 
  subiectelor, primesc nota 1 la lucrarea respectiva; tentativa de frauda se pedepseste 
  in acelasi mod.
  (2) In situatia in care frauda este dovedita dupa evaluarea lucrarii, nota obtinuta 
  prin frauda se anuleaza si se inlocuieste cu nota 1.
  (3) Orice abatere comisa de elevi si dovedita cu probe, se sanctioneaza conform 
  Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar.
  Art.24. - (1) Comisia judeteana/ a municipiului Bucuresti decide 
  reevaluarea, prin sondaj, a unui numar de lucrari relevant statistic, urmarindu-se 
  astfel corectitudinea respectarii baremelor de evaluare si de notare.
  (2) Comisia Nationala poate decide reevaluarea, prin sondaj, a unui numar de 
  lucrari urmarindu-se astfel corectitudinea respectarii baremelor de evaluare 
  si de notare.
  (3) Notele obtinute de elevi la Evaluarea nationala nu se modifica in urma acestor 
  reevaluari.
  (4) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluari, inspectoratul 
  scolar judetean/al municipiului Bucuresti ia masuri conform Statutului personalului 
  didactic si prezentei metodologii.
  Art.25. - (1) Comisia din unitatea de invatamant asigura conditii 
  de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor 
  in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei 
  respective.
  (2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
  a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, 
  la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiente 
  de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat); 
  elevii cu deficiente motorii sau neuro-motorii, care ii impiedica sa scrie normal, 
  sau de catre cei cu deficiente vizuale grave;
  c) asigurarea scrisului cu caractere marite la elevii ambliopi;
  d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiente, a informatiilor 
  corespunzatoare subiectelor afisate/prezentate vizual;
  e) realizarea Evaluarii prin dictarea continutului acesteia, de catre elevul 
  cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate decat cea la 
  care se desfasoara proba respectiva. Se interzice profesorului asistent sa corecteze 
  dictarea realizata de elev.
  (3) Elevii cu deficiente din unitatile de invatamant pot beneficia, dupa caz, 
  de prevederile punctului anterior, in baza certificatului de incadrare in gradul 
  de handicap sau a unei adeverinte medicale.
  (4) Comisiile judetene/ a municipiului Bucuresti pot aproba si alte proceduri 
  de sustinere a probelor Evaluarii nationale pentru elevii cu deficiente, la 
  propunerea comisiilor din unitatile de invatamant, cu informarea Comisiei Nationale.
  (5) In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau 
  definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, precum si pentru cei care sufera 
  de boli contagioase, comisiile judetene pot organiza sustinerea probelor Evaluarii 
  nationale la locul imobilizarii, simultan cu toti elevii din tara. Aprobarea 
  se da pe baza documentului medical care atesta imposibilitatea deplasarii sau 
  a sustinerii
  probei in colectivitate si se comunica, in scris, Comisiei Nationale.
  Art.26. (1) Elevii cu cerinte educative speciale, integrati 
  in scolile de masa, precum si cei din invatamantul special, care parcurg curriculumul 
  scolii de masa, sustin Evaluarea nationala.
  (2) Elevii cu cerinte educative speciale, integrati in scolile de masa, precum 
  si cei din invatamantul special, care parcurg curriculumul specific invatamantului 
  special sau care beneficiaza de adaptari curriculare, in baza planurilor de 
  interventie personalizata, sustin Evaluarea nationala numai la solicitarea scrisa 
  a parintilor sau a intretinatorilor legali.
  Art.27. – La organizarea si desfasurarea Evaluarii nationale 
  pot participa, numai in calitate de observatori, fara a avea dreptul de a interveni, 
  reprezentanti ai asociatiilor de parinti.
  Art.28. - Conducerile unitatilor de invatamant asigura popularizarea prezentei 
  metodologii prin urmatoarele categorii de activitati:
  a) afisarea la avizierul scolii;
  b) prezentarea in cadrul consiliului profesoral;
  c) prezentarea in colectivele de elevi ai clasei a VIII-a;
  d) organizarea unor intalniri cu parintii in vederea informarii acestora.
  e) alte activitati menite a aduce la cunostinta celor interesati prevederile 
  referitoare la Evaluarea nationala.
  Art.29. - (1) Conducerea fiecarei unitati de invatamant in 
  care se sustine Evaluarea nationala este responsabila pentru stabilirea programului 
  scolar pentru zilele in care sunt programate probele specifice Evaluarii nationale.
  (2) Stabilirea programului scolar pentru zilele in care sunt programate probele 
  specifice Evaluarii nationale se va face astfel incat sa fie asigurata parcurgerea 
  integrala a curriculumului la toate disciplinele.
  (3) Conducerea unitatii de invatamant este obligata sa informeze elevii, parintii 
  si inspectoratul scolar judetean/ al municipiului Bucuresti referitor la programul 
  adaptat, stabilit pentru zilele in care se desfasoara Evaluarea nationala.
  Art.30. - (1). Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea 
  actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la elevi, de la 
  parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul elevilor, 
  fonduri care au ca destinatie asigurarea a meselor sau a altor beneficii pentru 
  membrii comisiilor din unitatile de invatamant.
  (2) Conducerile unitatilor de invatamant vor lua toate masurile pentru informarea 
  cadrelor didactice, elevilor si parintilor referitor la prevederile mentionate 
  la alin.
  (1) si pentru a nu permite incalcarea acestora.
  Art.31. - In vederea respectarii prevederilor din prezenta 
  metodologie si pentru asigurarea corectitudinii desfasurarii Evaluarii nationale, 
  presedintii comisiilor vor solicita declaratii scrise de la fiecare membru al 
  comisiei. In declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza ca isi asuma responsabilitatea 
  pentru respectarea intocmai a prevederilor legale si ca, in cazul constatarii 
  unor nereguli in activitatea sa din cadrul comisiei, stie ca se vor lua masuri 
  de sanctionare, care pot merge pana la excluderea din invatamant, in functie 
  de gravitatea abaterii, in conformitate cu prevederile Statutului personalului 
  didactic si ale art. 292, din Codul penal.